Już dziś zapisz się do ZDS! SPRM Znamy się na motoryzacji! Dealerzy - Instytucje Finansowe Wybieram ASO - zapraszamy! <b>Wspólne </b> rozmowy dealerów
/
Już dziś zapisz się do ZDS!
SPRM Znamy się na motoryzacji!
Dealerzy - Instytucje Finansowe
Wybieram ASO - zapraszamy!
Wspólne rozmowy dealerów

Strefa członkowska

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymać najnowsze
informacje wpisz swój adres e-mail

Pobierz cały raport (PDF)
dealerski przegląd prasy

Aktualności

Coraz bliżej obowiązkowy split payment w branży handlu częściami do samochodów i motocykli 05 lutego 2019
Mechanizm podzielonej płatności (tzw. split payment) polega na tym, że przelew bankowy, wykonywany przez nabywcę towaru lub usługi, dzielony jest na dwie części – część przelewu, która dotyczy kwoty netto z faktury trafia na rachunek podstawowy, zaś kwota podatku VAT trafia na specjalny rachunek VAT.

Możliwości dysponowania środkami na rachunku VAT są bardzo ograniczone – z rachunku tego można zapłacić tylko kwotę VAT przy płatności dla kontrahentów albo kwotę zobowiązania na rzecz urzędu skarbowego. Jeśli kwoty na rachunku VAT nie uda się zagospodarować na te płatności, można wnioskować do urzędu skarbowego o uwolnienie środków (tzn. zezwolenie na ich przelanie na rachunek rozliczeniowy). Brak możliwości natychmiastowego zadysponowania środków na rachunku VAT na dowolny cel niewątpliwie pogarsza płynność finansową podatnika.

Podzielona płatność obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2018. Aktualnie stosowanie mechanizmu jest dobrowolne – nabywca towarów lub usług sam decyduje, czy chce zapłacić kontrahentowi zwykłym przelewem, czy z zastosowaniem split payment. Przelew w trybie podzielonej płatności może być wykonany tylko z konta firmowego.

Rzeczpospolita Polska w zeszłym roku złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o zezwolenie na wprowadzenie obowiązku stosowania podzielonej płatności w niektórych branżach. Pozytywne rozpatrzenie wniosku oznaczać będzie, że w niedalekiej przyszłości Polska będzie mogła wprowadzić obowiązek stosowania split payment w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych we wniosku. Wniosek Polski dotyczył m.in. obrotu częściami do samochodów i motocykli.

W minionym tygodniu Komisja Europejska opublikowała projekt decyzji zgodnej z wnioskiem Polski (z którą można się zapoznać tutaj), co oznacza, że Komisja niemal na pewno wyda decyzję zgodną z treścią wniosku.
 

« powrót