Już dziś zapisz się do ZDS! Dealerzy - Instytucje Finansowe Wybieram ASO- zapraszamy! <b>Wspólne </b> rozmowy dealerów
/
Już dziś zapisz się do ZDS!
Dealerzy - Instytucje Finansowe
Wybieram ASO- zapraszamy!
Wspólne rozmowy dealerów

Strefa członkowska

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymać najnowsze
informacje wpisz swój adres e-mail

Pobierz cały raport (PDF)
dealerski przegląd prasy

Aktualności

Sprawa Otomoto.pl nabiera tempa 08 czerwca 2017
W czerwcu 2015 Związek Dealerów Samochodów zawiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wykorzystywaniu pozycji dominującej poprzez podwyższenie cen ogłoszeń na portalu Otomoto.pl, które w zależności od ilości zamieszczanych przez dealerów ofert, wzrosły z 400 proc. do ponad 1000 proc.

W odpowiedzi na to zawiadomienie UOKiK poinformował, że jest w trakcie badań czy dokonana wówczas przez Grupę Allegro Sp. z o.o. podwyżka cen została dokonana z wykorzystaniem pozycji dominującej. ZDS kilkukrotnie zwracał się do UOKiK z zapytaniem na jakim etapie znajduje się sprawa owego badania pozycji dominującej. UOKiK odpowiadał dosyć enigmatycznie wskazując że: „postępowanie nie zajmuje się problematyką ogłoszeń motoryzacyjnych w Internecie , ale szeroko pojętą problematyką rynków e-commerce”.

W minionym tygodniu do Związku wpłynęło pismo z Departamentu Ochrony Konkurencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie DOK2-400-5/17/MJ, w którym organ antymonopolowy wezwał ZDS do złożenia informacji m. in. z jakich serwisów publikujących ogłoszenia motoryzacyjne korzystają autoryzowani dealerzy, jakimi przesłankami kierują się przy wyborze serwisów i jaka jest skuteczność poszczególnych serwisów oraz czy Związek w ostatnich latach otrzymywał skargi od dealerów na ceny ogłoszeń motoryzacyjnych. Wszystkie te zapytania wskazują, że UOKiK ciągle bada istnienie pozycji dominującej portalu Otomoto.pl i czyni to najwyraźniej na podstawie „ankiet” z rynku.

Wraz z zawiadomieniem z 2015 roku, ZDS przekazał do UOKiK dane z monitoringu sieci, z których wynikało że domena Otomoto.pl była wówczas 18-tą najczęściej odwiedzaną stroną ze wszystkich odwiedzanych stron w Polsce. Następny w kolejności serwis ogłoszeniowy znajdował się na 89 pozycji, przy czym był to serwis na którym znajdowały się ogłoszenia również z innych, nie tylko motoryzacyjnych branż. Drugi w Polsce po Otomoto.pl serwis, zamieszczający tylko i wyłącznie ogłoszenia motoryzacyjne, znajdował się na bardzo odległej 850-tej pozycji. Różnica liczona tylko według ruchu odwiedzających pomiędzy serwisem Otomoto.pl a jego największym konkurentem na rynku była (i jest) wręcz kolosalna, co samo w sobie pozwala przyjąć, że udział Otomoto.pl w rynku ogłoszeń motoryzacyjnych dawał domniemanie posiadania przez tego przedsiębiorcę pozycji dominującej.

 

« powrót