Już dziś zapisz się do ZDS! Może jednak nie ryzykuj? Znamy się na motoryzacji! Dealerzy - Instytucje Finansowe Karta ratownicza w pojeździe Wybieram ASO - zapraszamy! <b>Wspólne </b> rozmowy dealerów <b>Wspólny</b> głos polskich <b>Dealerów</b>
/
Już dziś zapisz się do ZDS!
Może jednak nie ryzykuj?
Znamy się na motoryzacji!
Dealerzy - Instytucje Finansowe
Karta ratownicza w pojeździe
Wybieram ASO - zapraszamy!
Wspólne rozmowy dealerów
Wspólny głos polskich Dealerów

Strefa członkowska

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymać najnowsze
informacje wpisz swój adres e-mail

Pobierz cały raport (PDF)
dealerski przegląd prasy

Aktualności

UOKiK wszczął postępowanie w sprawie porozumienia ograniczającego konkurencję przeciwko dealerom samochodów ciężarowych 16 kwietnia 2019
Podczas konferencji prasowej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu: 11 kwietnia 2019 r., poinformowano że organ wszczął postępowanie przeciwko pięciu firmom dealerskim z branży ciężarówek oraz dziewięciu menadżerom wysokiego szczebla, którzy pracowali lub pracują w tych spółkach.

Rok temu w ramach przeszukań przeprowadzonych w tych firmach Urząd zabezpieczył obszerny materiał dowodowy. Jak informuje oficjalnie UOKiK - pracownicy UOKiK w asyście Policji znaleźli wówczas dowody wskazujące, że przedsiębiorcy ustalali wspólne działania i zdawali sobie sprawę, że ich postępowanie może być niezgodne z prawem.

Jak podano na konferencji, istniały informacje, że holenderski podmiot będący właścicielem jednego z dealerstw był informowany przez jednego z pracowników, że w Polsce funkcjonuje porozumienie ograniczające konkurencję. Nie podjął jednak kroków żeby zakończyć udział swojej spółki-córki w kartelu. Dlatego prowadzimy postępowanie także przeciwko tej firmie i jej menadżerom.

Według UOKiK zmowa mogła istnieć od 2011 roku. Przedsiębiorcy mieli wspólnie ustalić, że każdy z nich będzie sprzedawał ciężarówki marki DAF na określonym terenie i nie będą rywalizowali o klientów w innych częściach Polski. Dotyczyło to również przetargów na dostawę samochodów. Mogło też dochodzić do wymiany informacji o cenach. Przez to możliwe było zniechęcanie potencjalnych nabywców do kupowania ciężarówek u innego dilera niż wynikało to z uzgodnień między sprzedawcami. Przykładowo, jeżeli klient z terenu kontrolowanego przez jednego z dealerów chciał kupić ciężarówkę u dealera z innego rejonu, przedstawiano mu tam dodatkowo zawyżoną cenę, tak żeby skorzystał z oferty sprzedawcy ze swojego regionu.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy, a menadżerom zaangażowanym w naruszenie kara do 2 mln zł. Z uwagi na to, że praktyka dealerów mogła mieć wpływ na handel między krajami UE, UOKiK podaje, że prowadzi przeciwko spółkom i menadżerom postępowanie zarówno w związku ze złamaniem przepisów polskich, jak i unijnych.

« powrót