We wtorek 25 maja koncern Stellantis przesłał do wszystkich dealerów grupy w Polsce wypowiedzenia umów dealerskich z dwuletnim okresem wypowiedzenia, uzasadniane koniecznością reorganizacji sieci. I nie ma w tym niczego szczególnego, bo stało się tak w całej Europie. Jednak ton i sformułowania wypowiedzenia należy zinterpretować wprost jako próbę zastraszania dealerów, że niezależnie od tego co będzie się działo, mają trwać przy koncernie Stellantis aż do końca umowy, bez względu na konsekwencje i koszty dla swoich biznesów.
W związku z tym ZDS wystosował do grupy Stellantis stanowcze pismo, którego treść publikujemy poniżej:
„Związek Dealerów Samochodów, organizacja reprezentująca interesy polskich przedsiębiorców na rynku dystrybucji pojazdów i usług serwisowych, ze zdumieniem przyjęła treść wypowiedzeń umów dealerskich grupy Stellantis przesłanych w dniu 24 maja 2021 roku.
Ze szczególnym oburzeniem należy przyjąć zwłaszcza końcowy fragment dokumentu, w którym koncern Stellantis posługuje się oczywistym zastraszaniem dealerów informując, że do dnia wygaśnięcia umowy tj. do dnia 31 maja 2023 roku oczekuje od nich obowiązkowego „przestrzegania wszystkich warunków i zobowiązań zawartych w w/w Umowie, w tym w szczególności przestrzegania wymienionych w niej kryteriów wyboru.”
Wymaganie od dealerów kontynuowania współpracy, jak gdyby nic się nie stało i wypełniania obowiązków umownych w obliczu kompletnego załamania polityki handlowej i produktowej koncernu, a tym samym zmuszenie wielu dealerów do poruszania się na krawędzi bankructwa jest skrajnym brakiem empatii ze strony koncernu. Zwłaszcza wobec powszechnej i komunikowanej dealerom strategii, która zakłada, że koncern Stellantis nie będzie chciał kontynuować współpracy ze znaczną ilością obecnych dealerów.
W związku z powyższym Związek Dealerów Samochodów domaga się w imieniu swoich członków i wszystkich polskich dealerów natychmiastowego tj. do dnia 30 czerwca 2021 roku zapewnienia wszystkim dealerom grupy Stellantis możliwości rozwiązania umów dealerskich za porozumieniem stron, tak aby dać wszystkim możliwość zakończenia współpracy w wybranym przez dealera momencie. Dodatkowo ZDS domaga się także natychmiastowego tj. do dnia 15 czerwca 2021 roku przedstawienia i podpisania bezwarunkowych listów intencyjnych dla dealerów z którymi Stellantis planuje kontynuację współpracy.
W przypadku braku reakcji na to pismo i nie złożeniu dealerom listów intencyjnych oraz propozycji rozwiązania umów za porozumieniem stron w terminach wskazanych powyżej Związek zastrzega sobie prawo do wystąpienia przeciw koncernowi Stellantis do UOKiK i sadów powszechnych za czyny mające znamiona nieuczciwej konkurencji, zmuszanie przedsiębiorców do niekorzystnego rozporządzania swoim mieniem i inne niezgodne z polskim i europejskim prawem działania.
Dodatkowo w przypadku braku reakcji Związek Dealerów Samochodów będzie rekomendował dealerom koncernu Stellantis wypowiadanie umów dealerskich bez okresu wypowiedzenia z winy koncernu, w oparciu o zapisy polskiego kodeksu cywilnego oraz zapewniając dealerom pomoc prawną w przypadku agresywnych działań ze strony koncernu. Związek w najbliższym czasie rozpocznie także działania lobbingowe wobec polskich władz, by także tą drogą wpłynąć na zachowania koncernu Stellantis i bronić przed nim dorobku i majątku polskich małych i średnich przedsiębiorców.
Zespół prawny Związku we współpracy z prawnikami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego przygotowuje obecnie analizy i ścieżki prawne, których celem będzie skuteczna realizacja powyższych żądań skierowanych wobec koncernu Stellantis, w tym przede wszystkim obrona interesów i majątku polskich przedsiębiorców dealerskich wobec nielicujących z etyka biznesową, a prawdopodobnie także niezgodnych z prawem działań koncernu Stellantis w Polsce.