Władze Wrocławia postanowiły się przyjrzeć poziomowi zanieczyszczeń powietrza generowanym przez najstarsze pojazdy przemieszczające się na co dzień po mieście. Konsekwencją okazało się być podjęcie wstępnej decyzji o utworzeniu wrocławskiej Strefy Czystego Transportu. SCT we Wrocławiu miałoby według wstępnych założeń powstać za dwa lata i wyeliminować blisko 58% emisji cząstek stałych oraz 23% emisji tlenków azotu.
Finalna decyzja dotycząca utworzenia SCT we Wrocławiu może zapaść już w 2024 roku, będzie ona poprzedzona jednak szeregiem zapowiedzianych badań i analiz, ale co równie ważne, konsultacjami społecznymi. W przypadku pozytywnej decyzji, dającej zielone światło na utworzenie Strefy, mogłaby ona powstać już w roku 2025, przy założeniu kolejnych obostrzeń wchodzących w latach 2028 oraz 2032.
W pierwszej fazie wrocławska SCT zakładałaby utworzenie zakazu wjazdu zaledwie 13% najbardziej emisyjnych pojazdów, czyli samochodów napędzanych silnikiem diesla w wieku 20 lat lub starszych oraz napędzanych silnikami benzynowymi w wieku 25 lat lub starszych. Z obostrzeń byłyby oczywiście wykluczone pojazdy obsługujące osoby niepełnosprawne, pojazdy specjalistyczne czy zabytkowe. Rozważana jest także możliwość tworzenia systemu płatności dla pojazdów niespełniających norm.
Tworzenie stref ograniczających możliwość wjazdu najstarszych samochodów jest inicjatywą coraz popularniejszą na zachodzie Europy, gdzie aktualnie funkcjonują 320 strefy. Jest to trend dynamicznie rozwijający się, zaledwie 3 lata temu w 2019 roku stref było 228, a na rok 2025 jest szacowane powstanie ich ponad 500 w całej Europie. Aktualnie największą liczbą SCT mogą pochwalić się Włochy z rekordową liczbą 172 stref oraz Niemcy z 78 strefami.
W Polsce Związek Dealerów Samochodów prowadził długotrwałe działania lobbingowe w kwestii zrównoważonej implementacji SCT, pozwalającej na przystosowanie specyficznego polskiego rynku do zmiany przyzwyczajeń konsumenckich. Poza opiniowaniem przepisów na etapie tworzenia prawa, ZDS wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego wystosował pisma do władz poszczególnych miast o stosowanie zapewnionej przez nowe prawo szerokiej dowolności w kreowaniu SCT. W pismach zostały przedstawione możliwości, które pozwolą na stworzenie Stref przyjaznych środowisku, jak co równie istotne, mieszkańcom miast.