Wszystko wskazuje na to, że program dopłat do aut elektrycznych dla klientów indywidualnych ruszy w pierwszym kwartale 2020 roku. Jak już informowaliśmy, IBRM SAMAR wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z zapytaniem, co należy rozumieć przez występującą w rozporządzeniu o dopłatach definicję „auto nowe”, które formalnie może uzyskać możliwość dopłaty z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i czy jako „nowe” będą traktowane auta elektryczne służące wcześniej dealerom jako samochody demonstracyjne?
W odpowiedzi NFOŚiGW wskazał, że aby uzyskać dopłatę auto nie może być wcześniej zarejestrowane, z wyjątkiem instytucji profesjonalnych rejestracji pojazdu czyli samochodów, które do jazd testowych wyposażone zostały w profesjonalne tablice rejestracyjne. Bowiem zgodnie z art. 80w pkt. 6 prawo o ruchu drogowym, na podstawie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego starosta nie może dokonać rejestracji pojazdu, o której mowa w art. 73 PRD (rejestracja pojazdu) i art. 74 PRD (czasowa rejestracja pojazdu). Rejestracja profesjonalna nie jest więc pierwszą rejestracją pojazdu. W związku z tym klient, chcący nabyć w ramach programu dopłat samochód, który jeździł na „tablicach dealerskich”, może aplikować o dopłatę, bo jest to pojazd nowy i nigdy nie rejestrowany.
Objaśnienie to jednoznacznie wskazuje, że samochody elektryczne wykorzystywane jak samochody demonstracyjne, dla których dealer dokonał rejestracji czasowej lub stałej nie będą mogły zostać objęte dopłatami.
W związku z tym ZDS skierował pismo do wszystkich firm importerskich posiadających w ofercie auta elektryczne z pytaniem czy ich koncern poinformował dealerów o powyższej interpretacji oraz czy rekomendował dealerom, aby wszystkie pojazdy elektryczne wykorzystywane jako demo, były użytkowane na tzw. tablicach dealerskich?
O odpowiedziach importerów będziemy informować na bieżąco. Jednocześnie Związek rekomenduje wszystkim dealerom, nabywającym elektryczne auta demo, o bezwzględne użytkowanie ich tylko na „tablicach dealerskich.” W innym przypadku tj. przy zarejestrowania tych pojazdów na dealera, ich sprzedaż klientom końcowym, z powodów braku dotacji, może być bardzo trudna.