The Alliance of European Car Dealers and Repairers (AECDR), w którym zrzeszony jest Związek Dealerów Samochodów stale podejmuje działania związane z promowaniem zrównoważonego podejścia do kwestii redukcji emisji zanieczyszczeń z pojazdów, zarówno osobowych i ciężkich w Unii Europejskiej. W ostatnim piśmie wysłanym do wszystkich posłów do Parlamentu Europejskiego, AECDR zalecił poparcie poprawek 133-138, a także 148-155 w nadchodzącym głosowaniu w sprawie emisji z pojazdów ciężkich.
Poprawki, za którymi opowiada się AECDR zakładają technologicznie neutralne podejście, oferujące realną możliwość osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych UE. Szczególne znaczenie ma wprowadzenie współczynnika korygującego emisję dwutlenku węgla. Jest to kluczowy mechanizm mający na celu zachęcanie do stosowania paliw odnawialnych, takich jak biopaliwa, bioLNG, RFNBO i inne.
Posłowie Parlamentu Europejskiego odrzucili jednak w głosowaniu poprawki zakładające wprowadzenie omawianego współczynnika. Jest to decyzja negatywna przede wszystkim dla usprawnienia procesu transformacji transportu. Podejście neutralne pod względem technologicznym zapewniłoby większą elastyczność dla sektora pojazdów użytkowych.
Przypominamy, że do 2030r. 90% nowych autobusów musi być bezemisyjnych, a celem do 2035 r. jest osiągnięcie 100% wskaźnika, natomiast w przypadku pojazdów użytkowych redukcja emisji ma wynieść 90% do 2040 roku. Cele te dotyczą również pojazdów specjalistycznych, takich jak śmieciarki i pojazdy budowlane, a także przyczep.