Ministerstwo Finansów odpowiedziało oficjalnie na propozycję Związku z września 2019 roku dotyczącą rozpoczęcia prac nad zmianą ustawy o podatku akcyzowym. Sprawa dotyczy niekorzystnej dla dealerów samochodów linii orzeczniczej organów i sądów administracyjnych uniemożliwiających uzyskanie zwrotu podatku akcyzowego przez dokonujących eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru samochodów, które zostały zarejestrowane czasowo w trybie art. 74 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym, czyli w ramach tzw. rejestracji wywozowej.
Ministerstwo uważa, że nie ma uzasadnienia wprowadzenia proponowanych zmian, „ponieważ mogłyby one prowadzić do powstania istotnego zagrożenia związanego z rozszczelnieniem systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych”. Przypomnijmy, że we wrześniowym wniosku Związek zaproponował zmianę art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tak aby zwrotem akcyzy objąć jednoznacznie samochody osobowe, dla których, przed wywozem poza terytorium Polski, dokonano jedynie rejestracji czasowej na podstawie art. 74 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Uzasadniając swoje negatywne stanowisko wobec propozycji ZDS, Ministerstwo Finansów wskazało, że występująca w ustawie przesłanka do zwrotu podatku akcyzowego o brzmieniu „brak zarejestrowania samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym” odnosi się do każdej rejestracji pojazdu, a więc również do rejestracji czasowej. Ministerstwo podkreśla, że ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadza w tej kwestii jakiegokolwiek zróżnicowania na rejestrację czasową i stałą. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa istotne jest, że oba rodzaje rejestracji otwierają dla zarejestrowanego pojazdu prawną „możliwość jego konsumpcji na terytorium kraju”, co wyklucza możliwość zwrotu akcyzy. Ministerstwo podkreśla także, że gdyby przyjąć odmienne od obecnej regulacje „mogłoby dochodzić do sytuacji, w której po dokonanym zwrocie akcyzy od czasowo zarejestrowanego samochodu osobowego oraz ponownym jego przywozie na terytorium kraju, samochód taki nie podlegałby obowiązkowi podatkowemu w akcyzie, ponieważ zgodnie z przepisami o ruchu drogowym był już pojazdem zarejestrowanym.”
Jak widać po powyższych cytatach Ministerstwo Finansów skupia się bardziej na kwestiach interpretacyjnych obecnej ustawy, niż na właściwej propozycji Związku, która ma te przepisy zmienić i ujednoznacznić. Pomimo negatywnej opinii MF Związek będzie kontynuował rozmowy i działania lobbingowe, tak poprzez Ministerstwo, jak i komisje sejmowe, aby doprowadzić do wprowadzenie korzystnych dla dealerów zmian w zapisach prawach dotyczących zwrotu akcyzy.