Komisja Europejska 17 kwietnia 2023 roku ogłosiła oficjalnie, że przedłużyła o pięć lat obowiązywanie rozporządzenia w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze pojazdów silnikowych (czyli MVBER), co oznacza, że będzie ono obowiązywać do 31 maja 2028 roku. Najważniejsze jest jednak to, że komisja zaktualizowała również dokument Uzupełniających Wytycznych dla sektora pojazdów silnikowych.
Pierwotnie MVBER miał wygasnąć 31 maja 2023 roku. Przyjęte w poniedziałek rozporządzenie przedłuży je do 31 maja 2028 roku. To ograniczone przedłużenie „pozwoli Komisji na terminowe reagowanie na ewentualne zmiany rynkowe, takie jak te wynikające z cyfryzacji pojazdów, elektryfikacji i nowej mobilności”. Dalej napisano w komunikacie, że „zmienione Uzupełniające Wytyczne mają pomóc przedsiębiorstwom z sektora motoryzacyjnego ocenić zgodność ich porozumień wertykalnych z regułami konkurencji UE, zapewniając jednocześnie podmiotom działającym na rynku wtórnym, w tym warsztatom, dostęp do danych generowanych przez pojazdy, niezbędnych do naprawy i konserwacji”.
Przypomnijmy, że dla europejskiego rynku dealerskiego obowiązują dwa rozporządzenia. Pierwsze z nich jest ogólne i dotyczy porozumień wertykalnych (dystrybucyjnych) dla wszystkich branż – VBER (Vertical Block Exemption Regulation). MVBER to natomiast rozporządzenie dedykowane tylko branży pojazdów silnikowych. Takie kwestie jak zasady uzyskiwania autoryzacji sprzedażowych i serwisowych czy naprawy gwarancyjne tylko w sieciach autoryzowanych są uregulowane właśnie tu.
Podstawową nowościa są zmiany w dokumencie Uzupełniających Wytycznych. Komisja Europejska stanęła na stanowisku, że dane generowane przez pojazd mogą być niezbędnym wkładem do świadczenia usług naprawczych i serwisowych. W związku z tym, aby zachować zgodność z art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”), autoryzowane i niezależne warsztaty powinny mieć równy dostęp do takich danych. Tym samym, istniejące już na gruncie MVBER i Uzupełniających Wytycznych od 2010 roku zasady dostarczania informacji technicznych, narzędzi i szkoleń niezbędnych do świadczenia usług naprawczych i serwisowych zostały rozszerzone i obejmują także dane generowane przez pojazdy. W dokumencie sprecyzowano także, że jeżeli chodzi o cyberbezpieczeństwo to producenci pojazdów muszą stosować zasadę proporcjonalności, jeżeli chcieliby odmówić dostępu do danych generowanych przez pojazdy.
To ważna okazja by się spotkać i nie tylko przedstawić Państwu wchodzące zmiany prawne, ale także podsumować w sposób komplementarny obie regulacje i zrobić przegląd tego co się dzieje i na czym stoimy.
W związku z powyższymi zmianami przygotowaliśmy specjalny webinar, który odbędzie się 12 maja w godz. 11-13. Szkolenie poprowadzi prezes Związku Dealerów Samochodów radca prawny Paweł Tuzinek. Webinar jest bezpłatny dla firm członkowskich ZDS.
Agenda:
- Nowe VBER z 2022 roku i stare MVBER na kolejne 5 lat – jak wyglądają najważniejsze dla rynku uregulowania?
- Nowe Uzupełniające Wytyczne – co się zmienia dla dealerów i innych uczestników rynku
- Udostępnianie danych generowanych przez pojazdy dealerom i reszcie uczestników rynku – jak będą wyglądać zasady według nowego MVBER oraz według Data Act
- Relacje dealerów z importerami w poszczególnych sieciach, jak przebiega zmiana modelu dystrybucji w Polsce i w Europie
- Perspektywy rynku na przyszłość