Dosyć niespodziewanie 30 grudnia 2019 r. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru projektów do udzielenia wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu z dnia 23 grudnia 2019 r. Oba rozporządzenia weszły w życie dzień po dniu ogłoszenia.
Rozporządzenie, w przeciwieństwie do rozporządzenia o wsparciu dla osób fizycznych, zakłada dużo bardziej skomplikowany tryb konkursowy. Kryteria konkursowe określa drugie z wymienionych rozporządzeń.
Rozporządzenie zakłada, że wartość wsparcia dla pojazdów kategorii M1 (pojazdy do przewozu osób maksymalnie 8 miejsc oprócz siedzenia kierowcy) będzie wynosić:
- w przypadku pojazdu elektrycznego 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 36 000 zł;
- w przypadku pojazdu napędzanego gazem ziemnym – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 20 000 zł;
- w przypadku pojazdu napędzanego wodorem – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 100 000 zł.
W zakresie pojazdów kategorii M1 określono maksymalną cenę nabycia pojazdu, co do którego może być udzielone wsparcie. Wsparcie na zakup pojazdów z kategorii M1 nie może być udzielone jeśli cena nabycia takiego pojazdu przekroczy 125 000 zł.
To nie jedyne ograniczenie. Zgodnie z rozporządzeniem, pojazdy objęte wsparciem nie mogą stanowić przedmiotu sprzedaży lub leasingu przez okres 2 lat.
Rozporządzenie zakłada również wsparcie do budowy infrastruktury ładowania:
- w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury o normalnej mocy do ładowania pojazdów energią elektryczną wykorzystywaną w transporcie – nie więcej niż 50% kosztów, przy czym wsparcie na inwestycję związaną z budową jednej stacji ładowania nie może przekroczyć 25 500 zł;
- w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury o dużej mocy do ładowania pojazdów energią elektryczną wykorzystywaną w transporcie – nie więcej niż 50% kosztów, przy czym wsparcie na inwestycję związaną z budową jednej stacji ładowania nie może przekroczyć 150 000 zł;
- w przypadku budowy infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego – nie więcej niż 50% kosztów, przy czym wsparcie na inwestycję polegającą na budowie jednej stacji ładowania nie może przekroczyć 240 000 zł;
- w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury do dystrybucji lub sprzedaży wodoru – nie więcej niż 50% kosztów, przy czym wsparcie na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednego punktu tankowania nie może przekroczyć 3 000 000 zł.