The International Council on Clean Transportation (ICCT) opublikował raport, w którym przedstawiono rzeczywiste poziomy zanieczyszczeń powietrza emitowane przez poszczególne grupy pojazdów w Warszawie. Badania zostały przeprowadzone w roku w 2020, w sześciu różnych punktach stolicy. Testy potwierdziły dotychczas publikowane dane dotyczące tego, które pojazdy i w jakich warunkach emitują najwyższy poziom szkodliwych substancji. Autorzy raportu wyszczególnili problemy oraz zaproponowali rozwiązania.
Badanie przeprowadzone przez TRUE (The Real Urban Emissions – inicjatywa FIA oraz ICCT powstała w ramach dostarczania rzetelnych danych dotyczących zanieczyszczeń komunikacyjnych) zostało zrealizowane w sześciu punktach komunikacyjnych w Warszawie (przy arteriach: Marywilska, Prymasa Tysiąclecia, Wał Miedzeszyński oraz Puławska). Przeanalizowano ponad 220 tys. pomiarów z ok. 148 tys. pojazdów, uwzględniając podział na m.in. samochody osobowe, lekkie pojazdy użytkowe, taksówki, autobusy. Przy analizie korzystano z bazy danych CEP, co pozwoliło określić m.in. wiek czy przypisane normy emisji badanych samochodów. W raporcie zastosowano porównanie z wynikami analogicznego badania przeprowadzonego w Brukseli.
W raporcie przedstawiono wyniki sugerujące, że nawet samochody niegdyś spełniające normy Euro5 (lata 2009-2014), aktualnie emitują zanieczyszczenia na poziomie wykraczającym poza omawiany standard. Problem ten dotyka od 0,2% do 1,5% samochodów osobowych z silnikiem diesla i 0,4%–2,9% lekkich pojazdów użytkowych z silnikiem wysokoprężnym. Autorzy sugerują iż jest to problem wynikający z ingerencji właścicieli pojazdów w aktywne i pasywne systemy oczyszczania spalin. Problem ten dotyczy jednak również pozostałych samochodów. Około 83% wszystkich aut osobowych nie spełnia obowiązujących wymagań trwałości emisji.
Wyniki analiz potwierdziły również wcześniej publikowane wyniki pozostałych badań mówiące o tym, że największymi „producentami” szkodliwych substancji są samochody najstarsze. Auta spełniające normę Euro4 i nowsze, wyposażone w filtry (DPF) emitują o 80% mniej cząstek stałych niż średnio pojazdy spełniające normę Euro 4 bez DPF.
Autorzy raportu przedstawiają szereg propozycji na rzecz obniżenia poziomów zanieczyszczenia powietrza w stolicy, często pokrywających się z postulatami lobbingowymi Związku Dealerów Samochodów. Pośród nich są m.in. propozycje wprowadzania strefy czystego transportu w sposób zrównoważony, pozwalający na eliminowanie etapami najstarszych samochodów, emitujących najwięcej szkodliwych substancji, odgórne ograniczenie importu najstarszych pojazdów, przy jednoczesnym wprowadzeniu zachęt finansowych do „przesiadania się” na nowsze modele czy wprowadzanie limitu wieku taksówek w modelu analogicznym do funkcjonującego w Brukseli.
Pełny raport dostępny jest do pobrania tutaj.