Związek Dealerów Samochodów stale monitoruje temat podatku VAT jaki będzie obowiązywał dla branży w najbliższym czasie – chodzi o temat decyzji derogacyjnej dla odliczania podatku od 2020 aut i wydatków na nie oraz temat obowiązkowej płatności podzielonej w branży części do samochodów i motocykli.
Derogacja podatku VAT, pozwalająca polskiemu rządowi na utrzymanie przepisów o jedynie 50-procentowej możliwości odliczanie podatku VAT od zakupu i użytkowania samochodów została przyznana polskiemu rządowi tylko do końca tego roku. Jeśli miałaby być przedłużona rząd musi (podobnie jak w roku 2016) w najbliższym czasie złożyć wniosek do Komisji Europejskiej (która składa go do Rady UE) i przejść całą procedurę derogacyjną. Według informacji uzyskanej z Ministerstwa Finansów (pismo w załączeniu), Polska złożyła już taki wniosek. Jako że jego rozpatrzenie jest dwuetapowe (najpierw Komisja Europejska, potem Rada Unii Europejskiej), a „po drodze” są jeszcze wybory do PE, powstaje pytanie czy derogacja i przepisy krajowe zdążą być wprowadzone przez 1 stycznia 2020 roku.
W kwestii split payment, jak informowaliśmy kilka tygodni temu, Polska uzyskała od Komisji Europejskiej zezwolenie na wprowadzenie obowiązku stosowania podzielonej płatności (decyzja o numerze 5849/19) dla 156 kategorii towarów i usług, w tym dla kilkunastu kategorii dotyczących części do samochodów i motocykli. Związek wystąpił więc do MF o informację czy i od kiedy obowiązkowa płatność będzie podzielona, ale Ministerstwo odpowiedziało wówczas, że jeszcze nie wie. W minionym tygodniu głos zabrała jednak minister Teresa Czerwińska, która w wystąpieniach medialnych wskazała, że obowiązkowy split payment będzie obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku i z kontekstu wypowiedzi wynikało, że będzie on dotyczyć wszystkich 156 kategorii towarów i produktów o których mowa w ww. decyzji, a więc także części do pojazdów i motocykli.