Polskie Radio Kierowców aktywnie propaguje bezpieczeństwo na drogach i przyłącza się do akcji „Karta Ratownicza w pojeździe”. Głównym celem przedsięwzięcia jest usprawnienie działań ratunkowych, które mogą mieć wpływ na ułatwienie akcji ratunkowej, a w efekcie na stan zdrowia poszkodowanego. Karty Ratownicze pojazdów zawierają ustandaryzowane ogólnoeuropejskie informacje, wydawane przez producentów pojazdów, potrzebne do sprawnego przeprowadzenia czynności ratunkowych. Kartę ratowniczą można pobrać ze strony internetowej kartyratownicze.pl lub uzyskać od dealera marki użytkowanego auta.
Polskie Radio Kierowców aktywnie propaguje bezpieczeństwo na polskich drogach i włącza się w akcję „Karta ratownicza w pojeździe” wdrażając Karty do pojazdów floty Polskiego Radia. Na polskich drogach służby ratunkowe podejmują tysiące działań spowodowanych wypadkami drogowymi, a różne modele pojazdów skonstruowane są w rozmaity sposób. Dlatego też karty stają się co raz bardziej popularne w Europie i pokazują jaką wartość dodaną wnoszą podczas wypadków drogowych. Akcja ta ma na celu ułatwienie działań zespołom ratowniczym oraz poprawienie bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.
Karta Ratownicza to zestandaryzowana ogólnoeuropejska informacja, która przedstawia schemat pojazdu z zaznaczonymi najważniejszymi dla służb ratowniczych elementami tj. umiejscowienia wzmocnień karoserii, rozmieszczenia poduszek bezpieczeństwa, umiejscowienie akumulatora i zbiornika paliwa, czy też gazowych napinaczy pasów. Zdecydowanie bardziej obszerne są z kolei Karty Ratownicze przygotowane dla pojazdów o napędach alternatywnych – elektrycznych, hybrydowych czy nawet wodorowych. Karty do takich samochodów to w praktyce kilka stron będących graficzną instrukcją dla służb ratowniczych, przedstawiające w możliwe skondensowany sposób informacje dotyczące prowadzenia akcji w danym pojeździe.
Na stronie kartyratownicze.pl znajduje się baza Kart Ratowniczych najpopularniejszych marek pojazdów, spośród których należy wybrać model użytkowanego auta. Karty można otrzymać także u lokalnego dealera marki swojego auta. Pakiet dla kierowców obejmuje kartę ratowniczą wraz z naklejką informacyjną, którą należy przykleić w lewym dolnym rogu przedniej szyby samochodu. Informacje dotyczące konkretnego modelu pojazdu należy umieścić za osłoną przeciwsłoneczną kierowcy. Takie oznakowanie auta może skrócić czas działania służb ratowniczych nawet o 30%, a co za tym idzie, uratować ludzkie życie.
W Polsce co roku strażacy używają narzędzi hydraulicznych w ponad 20 tysiącach zdarzeń rocznie, czyli w takich w których konstrukcja samochodu uległa znacznemu uszkodzeniu. W tych przypadkach jest szczególnie potrzebna Karta Ratownicza, ponieważ to tam mamy informacje na temat systemów bezpieczeństwa, wzmocnień karoserii, poduszek powietrznych, jak również w samochodach o napędzie elektrycznym czy hybrydowym znajdują się informacje na temat kabli wysokiego napięcia, które są niebezpieczne zarówno dla strażaków jak i osób ratowanych. W Karcie Ratowniczej znajdujemy tak dużo informacji, że umożliwia nam skrócenie akcji ratunkowej nawet o 30%. – komentuje bryg. mgr inż. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy komendanta głównego PSP.
Akcja Karta Ratownicza w pojeździe jest prowadzona od roku 2014 przez Związek Dealerów Samochodów, Państwową Straż Pożarną i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Całą ideą akcji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i poprawa bezpieczeństwa kierowców. Akcja składa się z dwóch elementów, pierwszy to Karta Ratownicza, którą umieszczamy w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy, a drugi element to charakterystyczna nalepka informacyjna, którą umieszczamy na przedniej szybie, po stronie kierowcy. Nalepka spełnia bardzo ważną rolę, ponieważ informuje służby ratownicze o tym, że Karta się w samochodzie znajduje – to bardzo ważne, zawsze za osłoną przeciwsłoneczną kierowcy. – dodał Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów, organizacji współprowadzącej akcję Karta Ratownicza w pojeździe.
Więcej informacji:
Związek Dealerów Samochodów
Rafał Wietoszko
r.wietoszko@zds.org.pl
+48 509 801 273
https://www.zds.org.pl
Polskie Radio S.A.
Wydział Public Relations
public.relations@polskieradio.pl