Wracamy do tematu minimalnego podatku dochodowego, jednego z elementów Polskiego Ładu. W parlamencie procedowany jest kolejny projekt zmian. W uzasadnieniu projektu podnosi się, że konstrukcja minimalnego podatku dochodowego u podstaw miała (i nadal ma) na celu zminimalizowanie zjawiska praktyk optymalizacyjnych, w tym m.in. w sytuacjach skutkujących wykazywaniem straty w sposób ciągły. Wprawdzie naturalnym elementem rzeczywistości gospodarczej jest ponoszenie straty z działalności, jednak w przypadku gdy zjawisko to ma charakter powtarzalny a wręcz permanentny regulacja o podatku minimalnym powinna znaleźć zastosowanie.
W projekcie który trafił do Sejmu, granicę rentowności podniesiono z pierwotnego 1% do 2%. Następnie w ramach poprawek Senatu, z powrotem obniżono ją do 1%. Wg projektu do obliczania straty oraz udziału dochodów w przychodach nie będą uwzględnione zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, koszty wynikające z nabycia, wytworzenia lub ulepszenia środków trwałych lub wykorzystywania środków trwałych na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, jeżeli odpisów amortyzacyjnych dokona korzystający. Do powyższego wyliczenia nie będą również uwzględniane przychody oraz koszty uzyskania przychodów bezpośrednio lub pośrednio związanych z tymi przychodami odpowiednio osiągniętych albo poniesionych w związku z transakcją, jeżeli podatnik w roku podatkowym poniósł stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych z transakcji, albo osiągnął udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych wynikający z takiej transakcji w wysokości nie większej niż 2%, przy czym obliczenia straty i udziału dochodów w przychodach dokonuje się odrębnie dla transakcji tego samego rodzaju. Obecnie ustawa w art. 24ca ust. 2 pkt 2 lit. b stanowi o 1 %.
Ponadto projekt przewiduje modyfikację podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania będzie stanowiła m.in. kwota odpowiadająca 1,5 % wartości przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym (obecnie jest to 4%, zaś w poprzedniej wersji projektu było 2%). Ponadto projekt zakłada, iż podstawą opodatkowania nie będzie wartość rocznego podatku dochodowego wynikającego z ujawnienia w rozliczeniach podatkowych niepodlegającej dotychczas amortyzacji wartości niematerialnej i prawnej w zakresie, w jakim skutkuje ona zwiększeniem zysku brutto albo zmniejszeniem straty brutto. Nowelizacja wprowadza również możliwość wyboru uproszczonego sposobu ustalania podstawy opodatkowania przez podatnika, stanowiącej kwotę odpowiadającą 3% wartości osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych (w poprzednim projekcie było to 4%). Co istotne, w nowelizacji ustawy rozszerzono katalog podmiotów podlegających wyłączeniu. Zgodnie z nowym brzmieniem ust. 14 minimalny podatek dochodowy nie będzie stosowany m. in. do podmiotów będących małymi podatnikami, spółek prowadzących gospodarkę komunalną, podmiotów które osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2% (1%), podmiotów postawionych w stan upadłości, likwidacji czy objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym.