W dniach 27-28 czerwca 2022 roku odbyło się posiedzenie Rady Unii Europejskiej – Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, składającej się z ministrów krajowych odpowiedzialnych za ochronę środowiska i klimat. Polskę na spotkaniu reprezentowała Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa. To kolejny krok w procedowaniu pakietu Fit for 55.
Do polskiej opinii publicznej docierają nieco sensacyjne informacje jakoby polska delegacja – mimo pierwotnych zapewnień składanych publicznie – w głosowaniach była „za” pakietem Fit for 55 w zakresie w jakim wyłączać on będzie możliwość produkowania / rejestrowania / sprzedawania aut spalinowych po 2035 roku. Nie jest to do końca prawda, ponieważ żadne głosowania na ten temat… nie odbyły się. Na posiedzeniu głosowane formalnie były trzy tematy, ale żaden z nich nie dotyczył samochodów (dwa dotyczyły Covid, a trzeci europejskiego prawa egzekucyjnego). Wyniki głosowań znajdują się tutaj. Przebieg posiedzenia był taki, że delegacje poszczególnych krajów złożyły swoje stanowiska, a prowadząca obrady prezydencja francuska uznała, że głosy przeciw stanowią mniejszość (w tym organie nie obowiązuje zasada „jeden kraj, jeden głos” ale głosy są ważone w odniesieniu do liczby ludności) i w świat został wypuszczony komunikat, że Rada Unii Europejskiej „uzgodniła stanowisko”. Czyli zbieżne ze stanowiskiem wyjściowym, które było na agendzie. Niestety, tego typu procedury są dosyć powszechne w organach UE.
W każdym razie, uzgodnione w ten sposób stanowisko Rady Unii Europejskiej dotyczy przede wszystkim:
- nowelizacji systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS)
- nowelizacji rozporządzenia w sprawie corocznej redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie
- nowelizacji rozporządzenia w sprawie emisji gazów cieplarnianych wynikających z użytkowania gruntów oraz pochłaniania gazów z atmosfery, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF)
- nowelizacji zasad dotyczących norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich samochodów dostawczych
- rozporządzenia ustanawiającego społeczny fundusz klimatyczny.
W temacie procedowania Fit for 55, aktualnie jesteśmy na etapie spotkania ministrów w Radzie UE, których obrady oraz dyskusja nad proponowanymi zmianami w prawie unijnym ma finalnie doprowadzić do ustalenia spójnego stanowiska dla każdej z nowelizacji. Propozycje zmian przygotowane z myślą o pakiecie Fit for 55 zakładają nowelizację prawa z zakresu środowiska, energetyki, transportu, a także ekonomii i finansów.
Kolejnym etapem, który nastąpi po przedstawieniu spójnego stanowiska ministrów będzie tzw. posiedzenie trójstronne („trilogue”), w którym udział wezmą Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski oraz Komisja Europejska. Rozmowy trójstronne będą miały charakter standardowego procesu legislacyjnego, w trakcie którego Rada oraz Komisja będą dyskutować w celu wypracowania zgodnego stanowiska.
Finalnie, produktem powyższych negocjacji stanie się treść porozumienia, która oficjalnie zaakceptowana przez Radę i Parlament będzie mogła stać się prawem obowiązującym we wszystkich państwach członkowskich.