Komisja Europejska ogłosiła, że w dniach 6 lipca 2022 roku do 30 września 2022 roku prowadzi konsultacje publiczne dotyczące nowego MVBER. Dotyczą one dwóch aspektów.
Pierwszy aspekt to przedłużenie obowiązywania MVBER do 31 maja 2028 roku – tutaj temat jest oczywisty i zapowiadany już kilka miesięcy temu.
Dużo ważniejsza jest kwestia nowelizacji „Uzupełniających wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych w porozumieniach dotyczących sprzedaży i napraw pojazdów silnikowych oraz dystrybucji części zamiennych do pojazdów silnikowych”. Przymnijmy, że dla rynku dealerskiego obowiązują dwa rozporządzenia – ogólne VBER (weszło w życie 1 czerwca) oraz stricto motoryzacyjne MVBER (miało wejść za rok, ale będzie obowiązywać do 31 maja 2028). Poza rozporządzeniami obowiązują także dokumenty wytycznych. Dla MVBER są to właśnie „Uzupełniające wytyczne”, które są teraz konsultowane. Strona dotycząca konsultacji publicznych i projekt znajduje się w tym miejscu.
Podstawową kwestią jaka może być problematyczna w nowym dokumencie to dostęp „niezależnych podmiotów” do danych generowanych przez pojazd. W myśl projektu pojęcie „niezależnych podmiotów” obejmuje nie tylko nieautoryzowane warsztaty, producentów części zamiennych i ich dystrybutorów ale także producentów wyposażenia lub narzędzi służących do napraw, producentów narzędzi lub sprzętu do napraw, wydawców informacji technicznych, kluby automobilowe, podmioty świadczące pomoc drogową, podmioty świadczące usługi kontrolne i badawcze oraz podmioty świadczące usługi szkoleniowe dla osób zajmujących się naprawami.”. Co ważne udostępnianie takich informacji będzie możliwe tylko jeżeli będą one „kluczowym elementem procesu naprawy lub konserwacji i nie będą stanowiły informacji handlowych. Związek Dealerów Samochodów oczywiście złoży stanowisko w imieniu polskiej branży dealerskiej, zapewne po wcześniejszym uzgodnieniu w ramach sojuszu AECDR.