Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec czterech firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne. Działania wyjaśniające prowadzone przez Urząd mają na celu sprawdzenie praktyk dotyczących procesu likwidacji szkód, wynikłych ze zdarzeń komunikacyjnych. Sprawa jest rozpatrywana ze względu na zawiadomienie, jakie zostało złożone przez przedstawicieli branży, czyli Polską Izbę Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, Polską Izbę Motoryzacji oraz Organizację Pracodawców Ziemi Lubuskiej, którzy zwracają uwagę na nieuczciwe praktyki.
W zawiadomieniu organizacje przedstawiły swoje uwagi dotyczące praktyk stosowanych przez największe firmy ubezpieczeniowe, w tym PZU, które wzbudzają szereg zastrzeżeń i obaw branży odszkodowawczej. Autorzy pisma skierowanego do UOKiK przedstawiają w nim nieuczciwe rozwiązania stosowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe, które negatywnie wpływają zarówno na sytuację poszkodowanych oraz branży zajmującej się likwidacją szkód. W zawiadomieniu zostały wypunktowane m.in. następujące praktyki:
- zatajanie rzeczywistej wartości szkód
- wprowadzanie w błąd w zakresie konsekwencji niekorzystania z oferty w tzw. Sieciach Preferowanych
- zaniżanie stawek roboczogodzin
- zaniżanie wartości pojazdów np. przy szkodzie całkowitej
- stosowanie redukcji kosztów
Zawiadomienie swoją treścią zwraca uwagę, na fakt nieuzyskiwania przez poszkodowanych pełnowartościowej likwidacji lub kompensacji szkody, ze względu na stosowanie wyżej opisanych praktyk. Niezwykle istotnym problemem, który znajduje swój opis omawianym dokumencie jest kwestia narastających konfliktów pomiędzy ubezpieczycielami a poszkodowanymi, które znajdują swój finał na drodze sądowej.
Autorzy pisma, zwracają uwagę na problem niepotrzebnego zajmowania sądów sprawami, które nie zaistniałyby w przypadku stosowania uczciwych praktyk. W związku z tym pojawia się kwestia przesunięcia w czasie wypłat odszkodowań, w sytuacji gdy poszkodowani decydują się na rozwiązanie sprawy przed sądem. Wynika to z nagromadzenia spraw i wydłużających się terminów rozpraw. W sytuacji, gdy podmiotem uprawnionym do otrzymania wypłaty jest przedsiębiorstwo, przez długi czas oczekiwania na wyrok naruszona zostaje jego płynność finansowa.
Przypomnijmy, że w grudniu analogiczne zawiadomienie na praktyki PZU złożył Związek Dealerów Samochodów. W ocenie ZDS działania ubezpieczyciela naruszają prawa i interesy poszkodowanego – konsumenta, a także stanowią naruszenie zakazu praktyk utrudniających innym przedsiębiorcom dostęp do rynku.