W ubiegłym tygodniu został opublikowany projekt Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, w którym w par. 13 znajdziemy szczegóły dotyczące kolejnej rewolucyjnej zmiany w polskim prawie – obowiązku spisywania stanu licznika przy kontroli drogowej. Obowiązek ten wchodzi w życie 1 stycznia 2020 roku.
Zgodnie z projektem podczas każdej kontroli funkcjonariusz będzie musiał sprawdzić i zapisać przebieg zatrzymanego auta. Odstępstwem od tej reguły mogą być jedynie działania akcyjne, nastawione na skontrolowanie jak największej liczby kierowców w zakresie trzeźwości. Kierowca będzie miał obowiązek umożliwić policjantowi odczytanie wskazań licznika, a odnotowany przebieg policjant wpisze online do Centralnej Ewidencji Pojazdów. To kolejny ruch w kierunku bezwzględnej walki z plagą „kręcenia liczników”.
Opisany powyżej fragment rozporządzenia brzmi:
Par. 13. 1 Kontrolujący dokonuje odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli, także wówczas gdy nie poddaje tego pojazdu badaniu technicznemu.
2. Przepisu ust. 1 można nie stosować w przypadku, o którym mowa w par.5 ust.5 , a także podczas wykonywania kontroli drogowej w toku równoczesnego wykonywania przez kontrolującego zadań określonych w innych ustawach, w szczególności kontroli granicznej lub celnej.
3. Kontrolujący może dokonać odczytu stanu drogomierza pojazdu holowanego lub przewożonego, jeżeli istnieje taka możliwość i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa osobistego.
4. Dokonując odczytu wskazań odczytu drogomierza pojazdu niezarejestrowanego, dokonuje się również ustalenia numeru VIN lub numeru nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu oraz danych technicznych o pojeździe określonych w przepisach wydanych na podst. Art. 80b ust. 2 ustawy. Przepisu nie stosuje się do pojazdu niezarejestrowanego, przewożonego jedynie tranzytem przez terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
5. Odczytane wskazania drogomierza oraz dane o których mowa w ust. 4 kontrolujący przekazuje niezwłocznie do centralnej ewidencji pojazdów.
Przypomnijmy, że od miesiąca ZDS prowadzi wraz z polskimi dealerami Kampanię Sprawdzony/Niekręcony której głównymi celami są:
- Skłonienie klientów, by zwracali baczną uwagę na stan licznika kupowanego pojazdu używanego, żeby domagali się od sprzedawców nowego standardu „pisemnej gwarancji przebiegu” i kontrolowali w dostępnych źródłach, czy oświadczenie jest prawdziwe.
- Spowodowanie, by „pisemna gwarancja przebiegu” stała się standardem obsługi klientów u polskich sprzedawców aut używanych, zapewniając im większą pewność prawną przy zakupach używanych aut i eliminując z rynku nieuczciwych sprzedawców.
- Spowodowanie, by organy ścigania (prokuratorzy i policja) traktowali przestępstwo „fałszowania liczników” bardzo poważnie i wykorzystali wszystkie nowe instrumenty prawne do skutecznego karania oszustów.
Kampanii towarzyszy strona internetowa www.niekrecony.pl , na której klienci znajdą odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące skutecznego unikania zakupu aut z „kręconymi licznikami” oraz mapę miejsc, gdzie można kupić auta używane z pisemną gwarancją przebiegu. Na stronie znajduje się też krótki przewodnik dla organów ścigania, przygotowany przez Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, który ma pomóc w sprawnym ściganiu tego „nowego” przestępstwa.

Zgłoszenia do Kampanii: https://www.niekrecony.pl/sprzedawcy