W przypadku rejestracji auta, zgodnie z art. 74 ust. 1 i 2 Prawa o ruchu drogowym, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu dokonuje z urzędu czasowej rejestracji pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice rejestracyjne. Tzw. „miękki” dowód rejestracyjny ważny jest przez okres nieprzekraczający 30 dni (jego okres ważności może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu).
Przez ten czas trwają czynności związane zamówieniem i dostarczeniem tzw. „twardego”, czyli właściwego dowodu rejestracyjnego. Rejestracja czasowa jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu, a także pozwalającym właścicielowi na korzystanie z pojazdu. Po upływie terminu czasowej rejestracji pozwolenie czasowe zwraca się do organu rejestrującego.
W tym kontekście nasuwa się pytanie: czy właścicielowi samochodu posługującego się „miękkim” dowodem rejestracyjnym przysługuje prawo do swobodnego dysponowania swoim mieniem?
Związek Dealerów Samochodów przygotował Opinię prawną, w której zostały zawarte odpowiedzi na powyższe pytanie, sformułowane w kontekście prawa cywilnego i administracyjnego. Opinia Prawna dostępna jest w Strefie Członkowskiej.