We wrześniu Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło do konsultacji publicznych projekt Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury.
Każdy kraj członkowski UE ma obowiązek przygotowania i przyjęcia takiego dokumentu (art. 14 rozporządzenia AFIR). Zawiera on aktualną ocenę rynku, plany w zakresie rozwoju wymaganej infrastruktury paliw alternatywnych oraz przewidziane środki realizacji. Zakres dokumentu obejmuje transport drogowy, jak i wodny (morski i śródlądowy), szynowy, lotniczy oraz intermodalny.
Uwagi złożone przez ZDS dotyczą dwóch aspektów.
Pierwszy z nich dotyczy przewidzianego na 2035 rok zakazu nowych rejestracji aut spalinowych. W marcu 2023 roku, podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej, kiedy to ostatecznie miał zostać przyjęty zakaz, kilka krajów unijnych zagroziło wetem, w sytuacji gdy przepisy nie będą uwzględniały neutralnych pod względem CO2 paliw syntetycznych. Mówiło się, że jest to krok do „ocalenia” silników spalinowych. Ostatecznie treść rozporządzenia zawierająca zakaz dla spalinowych została przegłosowana, ale w zamian za to Komisja Europejska zobowiązała się do tego, że jesienią 2023 roku zaproponuje akt delegowany określający, w jaki sposób pojazdy napędzane wyłącznie e-paliwami mogą przyczynić się do osiągnięcia celów redukcji emisji CO2, w powiązaniu z regulacją norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i pojazdów lekkich. Alternatywnie Komisja zobowiązała się, że dokona rewizji rozporządzenia zawierającego zakaz.
E-paliwa, w dużym uproszczeniu, mają bazować na syntetycznie pozyskiwanym metanolu. Cały proces miałby uwzględniać już wyemitowany dwutlenek węgla poprzez jego wyłapywanie (proces CCS) i ponowne wykorzystywanie w procesie chemicznym produkcji paliw. Całość procesu miałaby się odbywać na energii ze źródeł odnawialnych. Dlatego paliwa te byłyby neutralne z punktu widzenia emisji CO2. Obecnie e-paliwo jako technologia pozostaje nadal na relatywnie wczesnym etapie rozwoju, wymaga energochłonnej produkcji, a co za tym idzie jest o wiele droższe od kopalnianego protoplasty.
Do dnia dzisiejszego dokumenty te nie powstały. Uważamy, że z punktu widzenia zarówno rynku dystrybucji pojazdów, jak i przede wszystkim użytkowników aut, najważniejsza jest dywersyfikacja technologiczna prowadząca do zeroemisyjności. Rzeczpospolita Polska, z uwagi na ogromny ciągle udział aut spalinowych w naszym rynku oraz to że jest tu ulokowany rozwinięty przemysł obsługujący branżę silników spalinowych powinna z większym zaangażowaniem domagać się uregulowania tych kwestii.
Druga uwaga ZDS dotyczy aut napędzanych w Polsce LPG, które nie wiedzieć czemu zostało w dokumencie potraktowane jako „paliwo alternatywne” i któremu poświęcono oddzielny rozdział. Uważamy, że celem dokumentu jest ustalenie ram drogi do zeroemisyjności, w tym także odnowy parku pojazdów w Polsce. Tymczasem LPG, poza nielicznymi wyjątkami, stanowi paliwo stosowane z przyczyn ekonomicznych, najczęściej w autach kilkunastoletnich i starszych. W związku z tym, został złożony wniosek o usunięcie tych kwestii z dokumentu.
Z dokumentem „Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury” można się zapoznać w tym miejscu: https://bip.mos.gov.pl/dostep-do-informacji-oraz-udzial-spoleczenstwa-w-podejmowaniu-decyzji/konsultacje-krajowych-ram-polityki-w-zakresie-rozwoju-rynku-w-odniesieniu-do-paliw-alternatywnych-w-sektorze-transportu-i-rozwoju-odpowiedniej-infrastruktury/