14 maja został przez Rządowe Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który został zamieszczony w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UD515.
Projekt stanowi bardzo obszerną nowelizację ustawy. Zawiera on m. in.
spełnienie kolejnego wieloletniego postulatu branży autoryzowanych
dystrybutorów pojazdów, czyli możliwość rejestracji aut nowych u
dealera. Opublikowano właśnie projekt szerokiej nowelizacji Prawa o
ruchu drogowym, która poza wprowadzeniem tej nowej instytucji zwiera
szereg korzystnych dla obywateli rozwiązań dotyczących rejestrowania
pojazdów.
Związku Dealerów Samochodów złożył następujące uwagi do projektu:
• Uzupełnienie definicji „Salonu sprzedaży pojazdów samochodowych”
W ocenie ZDS definicja “salonu sprzedaży pojazdów samochodowych” powinna uzyskać następujące brzmienie.
„Salon sprzedaży pojazdów samochodowych – osoba fizyczna, osoba
prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
prowadząca sprzedaż pojazdów samochodowych w lokalu, autoryzowany na podstawie umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności przez producenta pojazdów samochodowych lub jego upoważnionego przedstawiciela.”
Zmiana wynika z potrzeby uszczelnienia definicji. Przepis nie zawiera
żadnego uregulowania pozwalającego organowi weryfikować czy podmiot
autoryzujący „salon sprzedaży” w ogóle jest producentem pojazdów.
Wprowadzenie obowiązku autoryzowania poprzez umowę w formie pisemnej pod
rygorem nieważności dla spełnienia przedmiotowej definicji ustawowej
spowoduje uszczelnienie systemu choćby w minimalnym stopniu. Nadmienić
należy, że w praktyce organy i tak będą wymagały od przedsiębiorców
przedstawienia odpowiedniej umowy, a w przypadku gdyby robiły to bez
uzupełnienia definicji o przedmiotowy zapis, robiłyby to bez podstawy
prawnej.
• W zakresie likwidacji kart pojazdu oraz nalepek kontrolnych
Stanowisko branży autoryzowanych sprzedawców samochodów jest takie, że
karty pojazdu muszą zostać utrzymane – przede wszystkim ze względów
organizacyjnych, wykorzystywania kart pojazdu jako zabezpieczenia
przewłaszczenia pojazdu. W sytuacji likwidacji kart pojazdu dojdzie do
konieczności innego zabezpieczania umów kredytowych oraz leasingowych,
co powodować będzie dodatkowe komplikacje dla banków i pożyczkobiorców.
Środki zabezpieczenia umów pożyczek i leasingów będą przy tym bardziej
pracochłonne i kosztowne, niźli ma to miejsce obecnie przy wykorzystaniu
kart pojazdu. Problem ten będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców i
osób fizycznych nabywających auto z finansowaniem w formie kredytu i
biorących auto w leasing.
Nalepki kontrolne, skorelowane z numerem dowodu rejestracyjnego stały
się ważnym elementem zmniejszającym ryzyko kradzieży pojazdów i
pozwalającym na identyfikację pojazdu. Nie ma żadnych przesłanek, żeby
ten element zabezpieczający likwidować.
• Proponowany art. 73 ust. 1f Prawa o ruchu drogowym
Związek wskazał, że bezcelowe jest wprowadzanie obowiązku składania
wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni – dla nowego pojazdu
nabytego w kraju (ust. 1f pkt 1) oraz w zakresie pojazdu nowego
sprowadzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z innego państwa
członkowskiego (ust. 1f pkt 4). Należy wskazać, że z obecnej systematyki
ustawy – Prawo o ruchu drogowym wynika, że rejestracja pojazdu jest
jedną z przesłanek dopuszczenia pojazdu do ruchu. Tym samym rejestracja
pojazdu jest zupełnie zbędna w sytuacji gdy zamiarem właściciela nie
jest używanie pojazdu w ruchu drogowym. Z taką sytuacją mamy do
czynienia, kiedy pojazd jest towarem handlowym i oczekuje na swojego
nabywcę końcowego, który dopiero będzie używał go w ruchu drogowym.
Zupełnie zbędne jest wtedy rejestrowanie pojazdu, a nawet jest ono
szkodliwe z punktu widzenia biznesowego, ponieważ prowadzi do obniżenia
wartości auta, które technicznie jest autem ciągle nowym, ale sam fakt
zarejestrowania go powoduje obniżenie jego wartości, a tym samym
uszczerbek dla jego właściciela oferującego taki pojazd do sprzedaży.
Tym samym postuluje się wykreślenie tej normy w opisywanym zakresie.