W Ministerstwie Infrastruktury w dalszym ciągu toczą się prace na temat liberalizacji rozporządzenia w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko. Omawiany plan wyłączenia z wykazu szeregu części jest w dużej mierze spowodowany realizacją planów zakładających transformacje mobilności w Europie oraz potrzebą, żeby coraz więcej części motoryzacyjnych regenerować, a nie produkować z surowców od zera.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie z dnia 28 września 2005 r. wprowadza listę części wymontowanych z pojazdów, które z natury rzeczy tj. z uwagi na ich budowę, trwałość oraz możliwość narosłych z powodu ich ponownego montażu patologii i zagrożeń, prawodawca uznał ze niemożliwe do ponownego użytku. Należy przyjąć, że prawodawca kierował się pewną aksjologią, to znaczy z jednej strony wziął pod uwagę postulat zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom pojazdów i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a z drugiej strony wymogi ochrony środowiska. Prawodawca uznał przy tym, że bardziej zasadne jest „zakończenie życia” tych części i przeznaczenie ich na recykling, niż na ponowny montaż i użycie w pojazdach.
W dniu 6 września 2024 roku odbyło się w Ministerstwie Infrastruktury spotkanie robocze, w którym udział wzięli także przedstawiciele ZDS. Powtórzyliśmy na nim nasze stanowisko. Na chwilę obecną Związek opowiada się za utrzymaniem wykazu w niezmienionej formie do czasu wprowadzenia mechanizmów pozwalających na wyeliminowanie zagrożeń płynących z handlu częściami, które nie powinny być ponownie montowane w pojazdach. Jednocześnie uważamy, że jeżeli przepisy miałyby być zmieniane, to powinny powstać dwie listy – jedna stanowiłaby zakaz ponownego użycia znajdujących się na niej części (czyli tak jak to funkcjonuje obecnie), a na drugiej znalazłyby się części które można użyć ponownie, ale jedynie po objęciu ich regeneracją. Konieczne by też było zdefiniowanie samej regeneracji, ponieważ bez tego mogło by to prowadzić do nadużyć. Naszym staniem wymaga to jednak zmian ustawowych i nie jest możliwe do wprowadzenia rozporządzeniem.
Następne spotkanie zostało wyznaczone na 4 października 2024 roku.