W ostatnich tygodniach w Krakowie przeprowadzono po raz pierwszy w Polsce w tak ogromnej skali (ponad 104 tysiące aut) badania dotyczące emisji pyłów przez samochody osobowe. Badania najnowocześniejszą metodą „remote sensing” zrealizowane przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie we współpracy z Krakowskim Alarmem Smogowym pokazały, że niemal 90 proc. pyłów emitowanych przez samochody osobowe pochodzi ze starszych pojazdów z silnikiem Diesla posiadających normę Euro 4 lub niżej, a więc samochodów starszych niż 8 lat. Krakowskie badania jednoznacznie udowadniają, że problem starych pojazdów na polskich drogach to nie wydumane lobbingowe pomysły branży motoryzacyjnej, ale realny problem społeczny. Problem wobec którego należy podjąć bardzo szybkie działania.
W związku z tym Związek wystosował listy do premiera Morawieckiego i Ministra Klimatu, w których apeluje o bezzwłoczne rozpoczęcie prac nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., tak aby wprowadzić do niej zapisy pozwalające władzom samorządowym na tworzenie stref „czystego transportu” nie tylko w oparciu o pojazdy z napędami alternatywnymi, ale także w oparciu o promocję pojazdów z silnikami tradycyjnymi spełniającymi wyższe normy spalania.
Jednocześnie w listach tych Związek apeluje o natychmiastowe wznowienie prac nad zmianami ustawy o podatku akcyzowym (zgodnie z treścią projektu senackiego złożonego w poprzedniej kadencji parlamentu, nr druku sejmowego poprzedniej kadencji 1234). Projekt ten został zdjęty z porządku obrad Sejmu przed pierwszym czytaniem w styczniu 2017 roku i pomimo zapewnień premiera Mateusza Morawieckiego i minister Jadwigi Emilewicz nigdy już do procesu legislacyjnego nie wrócił. Krakowskie badanie udowadnia, że całkowicie niesłusznie.
Przypominamy, że wspomniany wyżej projekt senacki opierał wysokość należnego podatku akcyzowego na pojazdy osobowe w zależności od pojemności silnika i spełnianych przez dany pojazd norm spalania Euro.