Związek wystosował pismo do Ministerstwa Infrastruktury w którym zwraca uwagę na konieczność wydania interpretacji przepisu art. 31 i ustawy z dnia 2 marca 2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
W piśmie czytamy:
„W dniu 31 marca 2020 weszła w życie nowelizacja wyżej wymienionej ustawy, która przedłużyła do 180 dni dotychczasowy 30-dniowy termin na dokonanie pierwszej rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego z UE oraz na zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego.
Zgodnie z nowym art. 31i ustawy, w okresie od 31 marca 2020 do dnia 31 grudnia 2020:
- wydłuża się do 180 dni terminy określone w art. 71 ust. 7 i art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
- art. 140mb Prawa o ruchu drogowym stosuje się z uwzględnieniem ww. terminu 180 dni.
W ocenie Związku Dealerów Samochodów, z uwagi na treść tego przepisu zachodzi potrzeba rozstrzygnięcia w formie interpretacji niezwykle istotnej wątpliwości jaka zrodzi się pod koniec obowiązywania zawartej w tym przepisie normy.
Zgodnie z treścią art. 31i ust. 1 terminy wydłuża się „okresie od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw do dnia 31 grudnia 2020 r.”. Do przepisu tego nie zostały wprowadzone żadne normy intertemporalne. Będzie to powodować ogromne problemy interpretacyjne w pierwszych miesiącach 2021 roku w stosunku do pojazdów sprowadzonych lub nabytych/zbytych pod koniec roku, ponieważ nie będzie wiadomo czy przepis należy stosować wprost i według literalnego brzmienia (a tym samym wobec takich aut od 1 stycznia 2021 roku „powróci” termin 30-dniowy), czy też należy przyjąć że decyduje moment sprowadzenia lub nabycia/zbycia auta i od niego zależy to czy po 1 stycznia 2021 roku będzie stosować się dłuższy termin czy termin „zwykły”.
Niemniej to drugie rozwiązanie, w żaden sposób nie wynika z przepisu, a tym samym zasadne jest ewentualnie wprowadzenie odpowiedniego przepisu ustawowego. Normę taką mógłby stanowić ust. 2 przepisu, gdyby był on prawidłowo sformułowany i wyznaczał datę początkową w prawidłowy sposób tj. od 1 marca 2020 roku, co w zestawieniu z normą z ust. 1 powodowałoby że przedłużony termin miałby zastosowanie tylko do aut sprowadzonych (lub nabytych/zbytych) między 1 marca 2020 roku a 31 grudnia 2020 roku.”