W Sejmie procedowany jest projekt uszczelniający system badań technicznych pojazdów w Polsce. To już kolejne podejście do tych zmian, które mają na celu wdrożenie zapisów dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep., ale przede wszystkim sprawienie żeby badania techniczne w Polsce były „na poważnie”.
Na temat tych zmian przeprowadziliśmy specjalne szkolenie, z którego prezentacja znajduje się w Strefie Członkowskiej.
Uchwalanie tego bardzo potrzebnego prawa nie przebiega jednak bez problemów. Głosowany był już wniosek o odrzucenie projektu w całości. W głosowaniu tym praktycznie cała opozycja była za wyrzuceniem ustawy do kosza. Z wynikami głosowania (w tym także personalnymi) można się zapoznać w tym miejscu. Na 29 września zaplanowano posiedzenie Komisji Infrastruktury, na którym odbędzie się pierwsze czytanie.
Zmiany w ustawie swoją drogą, ale największy problem stanowią niezaktualizowane od 2004 roku ceny badań technicznych wykonywanych przez SKP. Trudno bowiem wymagać rzetelnych badań, jeżeli ceny za nie są takie same jak 18 lat temu. Od kilku miesięcy ZDS działa w temacie aktualizacji opłat, w tym celu powstała koalicja składająca się z kilku organizacji (poza ZDS: Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, SDCM, PZPM, ITS, OZPTD oraz Dekra). Niestety działania, spotkania, konferencje i apele nie przynoszą na razie skutków. W związku z tym zapadła decyzja, żeby branża wyszła na ulice.
Manifestacja odbędzie się również 29 września w 2022 roku w Warszawie. Organizatorzy (PISKP) otrzymali pozytywną decyzję UM Warszawa o rejestracji zgromadzenia. Rozpoczynamy zbiórką od godziny 11:00 na Pasażu W. Szymborskiej a następnie o godzinie 12:00 przejdziemy ulicami E. Platter, Wspólną oraz Chałubińskiego przed Ministerstwo Infrastruktury.
W czasie trwania protestu, to jest w godzinach od 12 do 15 część Stacji Kontroli Pojazdów w Warszawie ostrzegawczo nie będzie przeprowadzała badań technicznych pojazdów.