Od 2019 roku obowiązują przepisy o profesjonalnej rejestracji pojazdów („tablice dealerskie”) pozwalające prowadzić dealerom i producentom testy pojazdów niezarejestrowanych wcześniej w Polsce ani za granicą. Jakkolwiek instytucja ta cieszy się wśród dealerów umiarkowanym zainteresowaniem (głównie wskutek wymogów importerów co do klasycznego rejestrowania demówek oraz z powodu braku korzystnych ofert ubezpieczeniowych – o tym na końcu), Związek wdraża postulat rozszerzenia PRP, tak żeby umożliwić korzystanie z niej przez serwisy dla samochodów, które mają zatrzymane dowody rejestracyjne. W tym celu wystąpiliśmy do Ministerstwa Infrastruktury z odpowiednim projektem zmiany przepisów.
Postulowana zmiana przepisów powstała w celu wyeliminowania praktyk poruszania się pojazdami po dokonaniu naprawy pojazdu w celu wykonania jazdy testowej, czy też badania technicznego pojazdu – dla którego dowód rejestracyjny został zatrzymany w trybie art. 132 Prawa o ruchu drogowym. Chodzi o sytuacje, w których Policja zatrzymuje dowód rejestracyjny po wypadku, gdyż jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska. Pojazd, w którym zostanie wykonana naprawa często wymaga przeprowadzenia jazd testowych, a zawsze wymaga przemieszczenia się do SKP w celu wykonania dodatkowego badania technicznego. W chwili obecnej różne są praktyki, ale zdarzają się sytuacje, w których pojazdy te poruszają się po drodze z zatrzymanym dowodem. Konieczne jest wyeliminowanie takiej patologii. Rozwiązaniem stałaby się możliwość wprowadzenia „tablic serwisowych”, o których mowa w postulowanej zmianie.
W piśmie które skierowaliśmy do Ministerstwa Infrastruktury zwróciliśmy się o rozszerzenie możliwości wydania profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla pojazdów, które mają zatrzymane dowody rejestracyjne w trybie art. 132 Prawa o ruchu drogowym, a jednocześnie wymagają wykonania jazdy testowej czy też przeprowadzenia badania technicznego. Złożyliśmy też gotowy projekt przepisów w tym zakresie.
Jednocześnie ZDS wystąpił do Ministerstwa Finansów (organ odpowiedzialny za prawodawstwo w zakresie rynku ubezpieczeń), że z uwagi na niedostosowanie innych aspektów rynku, wydawanie profesjonalnych dowodów rejestracyjnych nie funkcjonuje, albo istnieje tylko w niewielkim zakresie. Jedną z przyczyn jest brak dostosowania produktów ubezpieczeniowych dla podmiotów mogących występować o profesjonalną rejestrację. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 27 ust. 7 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, umowę ubezpieczenia krótkoterminowego może zawrzeć podmiot uprawniony do prowadzenia profesjonalnej rejestracji pojazdów, na okres ważności profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, nie krótszy jednak niż 30 dni, w odniesieniu do pojazdów do jazd testowych, które nie były uprzednio zarejestrowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Związek Dealerów Samochodów w piśmie postuluje usunięcie minimalnego 30-dniowego okresu ubezpieczenia wskazując, że wykonanie jazd testowych nie jest przeprowadzane długoterminowo, ale kilka dni. Tym samym zmiana polegająca na wykreśleniu minimalnego okresu ubezpieczenia krótkoterminowego otworzyłaby możliwość zawierania umów ubezpieczenia OC kilkudniowych. Takie rozwiązanie z całą pewnością usprawniłoby funkcjonowanie profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, a także przysporzyłoby korzyści ubezpieczycielom z zawieranych umów.