W dniu 1 listopada 2022 roku ubezpieczycieli zaczęły obowiązywać Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Zastąpiły one wcześniej obowiązujące Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych przyjęte 16 grudnia 2014 roku.
W zakresie Rekomendacji obowiązuje zasada „stosuj albo wyjaśnij”. Zgodnie z treścią art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej towarzystwa, które nie stosują się do rekomendacji ani nie zamierzają się do nich zastosować, informują organ nadzoru, w jaki sposób zamierzają osiągnąć cele, dla realizacji których wydał on rekomendacje.
KNF ujawniła właśnie takie informacje na swojej stronie internetowej (do czego jest zobowiązana prawnie). Przyczyny niestosowania poszczególnych rekomendacji są różne. W niektórych przypadkach zdecydował brak czasu na wdrożenie odpowiednich narzędzi, w innych przyczyną było posiadanie alternatywnych metod, a w jeszcze innych – odwołanie się do orzecznictwa Sądu Najwyższego. Dwa towarzystwa zadeklarowały brak stosowania rekomendacji nr 16 (możliwość samodzielnej organizacji likwidacji szkody przez ubezpieczyciela), co wynika zapewne z niskiego odsetka szkód na pojazdach w puli szkód tych ubezpieczycieli.
Powyższa informacja jest dostępna w tym miejscu.