Pakiet „Fit for 55” został przedstawiony przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 roku. Zgodnie z jego założeniami pakiet zmian legislacyjnych ma zmniejszyć do 2030 roku unijne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 roku i zapewnić UE neutralność klimatyczną do 2050 roku Jednym z elementów jest nowelizacja Rozporządzenia 2019/631 określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011.
Europosłowie 14 lutego 2023 roku zatwierdzili porozumienie z Radą Unii Europejskiej w sprawie zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych (stosunek głosów: 340 do 279 i 21 wstrzymujących się). Znowelizowane przepisy określają:
- docelową redukcję emisji CO2 o 55% w przypadku nowych samochodów osobowych i o 50% w przypadku nowych samochodów dostawczych do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 2021 roku,
- docelową redukcję emisji CO2 o 100% w przypadku zarówno nowych samochodów osobowych, jak i nowych samochodów dostawczych do 2035 roku w porównaniu z poziomami z 2021 roku.
Nowe regulacje wymagają jeszcze zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej. Po ich zatwierdzeniu zmienione rozporządzenie zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z treścią przyjętego aktu, wejdzie on w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu i będzie stosowany bezpośrednio w państwach członkowskich.