Współpraca z ubezpieczycielami jest stałym elementem funkcjonowania biznesu dealerskiego. Przykładem tego może być chociażby stałe uczestnictwo przedsiębiorstw ubezpieczeniowych w Związku Dealerów Samochodów. W praktyce jednak chodzi głównie o wykonywanie przez autoryzowane serwisy bezgotówkowych napraw samochodów po wypadkach. Kolejna seria wyników Badania Ankietowego Rynku Dealerskiego 2022 przeprowadzonego przez Związek Dealerów Samochodów przedstawia kulisy funkcjonowania dealerów w kontekście współpracy z ubezpieczycielami właśnie przy likwidacji szkód komunikacyjnych.
Pierwsze pytanie z dwóch dotyczących umów z ubezpieczycielami brzmiało „Czy posiadasz stałą umowę w zakresie stawki roboczogodziny z poniższym ubezpieczycielem?”. W tym pytaniu można było wybrać więcej niż jedną odpowiedź, co wynikało oczywiście z dużej ilości podmiotów na rynku. Tutaj bez zaskoczenia, najwięcej firm, bo aż 71.4% zawarło umowę o stawce roboczogodziny z PZU, czyli największym takim przedsiębiorstwem na naszym rynku. Pozostałymi firmami, z którymi dealerzy na stałe współpracowali w tym zakresie były kolejno Allianz (65.55%), współpracujące z ZDS Warta (63.03%) i ERGO Hestia (62.18%), Generali (52.1%), Benefia będąca również członkiem ZDS (46.22%), Compensa (44.54%), Uniqa (19.33%), Link4 (15.97%), InterRisk (15.97%) oraz na ostatnim miejscu Proama (5.04%). Umowę z innymi ubezpieczycielami, niewymienionymi na liście do wyboru posiadało jedynie 4.2% dealerów, a z żadnym ubezpieczycielem nie posiadało umowy dotyczącej RBH 7.2% autoryzowanych sprzedawców.
Drugie pytanie w kategorii umów dotyczyło z kolei współpracy na każdym innym polu niż ustalenie stawki roboczogodziny, czyli w praktyce porozumień w zakresie stawek, rabatów oraz pozostałych kwestii możliwych do uregulowania w zakresie umowy. Tutaj już zdecydowanie mniej przedsiębiorców z branży zdecydowało się zawarcie kontraktu. Pomimo tego, że była to mniej popularna opcja formalizacji współpracy, to znowu na pierwszym miejscu znalazło się mimo wszystko PZU, 47.9% dealerów zdecydowało się na zawarcie takiej umowy. Pozostałymi ubezpieczycielami, z którymi autoryzowane salony na stałe współpracują są kolejno Warta (33.61%), Allianz (33.61%), ERGO Hestia (31.09%), Generali (26.05%), Compensa (21.85%), Benefia (20.17%), Link4 (8.4%), Uniqa (7.56%), InterRisk (5.04%) oraz ponownie na ostatnim miejscu Proama (3.36%). W przypadku pozostałych umów jedynie 6.7% wszystkich dealerów współpracowało z ubezpieczycielami innymi niż wymienionymi na liście, ale za to aż 39.5% nie posiadało dodatkowych umów w ogóle.
Można zauważyć, że dużą popularnością w obydwu przypadkach cieszyły się przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe wspierające Związek Dealerów Samochodów, czyli Warta, ERGO Hestia oraz Benefia.
Kolejne pytanie jakie zostało zadane właścicielom salonów przez ZDS dotyczyło ich zadowolenia ze współpracy poszczególnymi ubezpieczycielami, wymienionymi w poprzednich pytaniach. Zastosowano tutaj „szkolny” system oceny od 1 do 6, gdzie oczywiście 1 jest oceną najniższą, a 6 najwyższą. W tym wypadku PZU utraciło pozycję lidera, a najwyższą średnią ocen uzyskała jedna z firm członkowskich ZDS, czyli Warta z wynikiem 3.87. Następnymi najlepiej ocenianymi firmami były kolejno Compensa (3.78), Generali (3.76), Allianz (3.67), kolejne dwa przedsiębiorstwa wspierające ZDS czyli ERGO Hestia (3.57) oraz Benefia (3.54), Uniqa (3.07), PZU (3.00), InterRisk (2.97), Proama (2.90) i na ostatnim miejscu Link4 (2.57).
Jak widać na podium „najpopularniejszych” ubezpieczycieli, z którymi prawie wszyscy dealerzy mieli do czynienia stanęły, aż dwie firmy członkowskie ZDS, czyli ERGO Hestia i Warta, ale także PZU. Z kolei po drugiej stronie stawki, trzema ubezpieczycielami, przy których największa część reprezentantów autoryzowanych salonów zaznaczyła odpowiedź „nie współpracowałem” były Proama, InterRisk oraz Uniqa.
Ostatnie prezentowane pytanie, najważniejsze i będące jednym z głównych powodów przeprowadzenia badania, dotyczy stosunku dealerów do pogłębiającego się problemu ograniczania świadczeń ubezpieczycieli w przypadku napraw powypadkowych. Jest to problem, który dotyka w coraz większym zakresie wszystkie warsztaty, zarówno te autoryzowane, jak i niezależne. Dealerzy, w przeprowadzonym badaniu, w zdecydowanej większości informują, że w przypadku coraz mocniejszego ograniczania omawianych świadczeń będą kierować poszczególne przypadki na drogę sądową (58.8% wszystkich odpowiedzi). Mniejszość ma zamiar zdecydować się na bezkonfliktowe rozwiązania polegające na zawieraniu stałych umów i regulowaniu współpracy (20.17%). Porównywalna liczba respondentów zaznaczyła odpowiedź „trudno powiedzieć” (19.33%), natomiast tylko 1.68% wszystkich osób biorących w badaniu uznało, że „nic nie planuje”.
W najbliższych tygodniach Związek Dealerów Samochodów będzie publikował kolejne dane z „Badania Ankietowego Rynku Dealerskiego 2022”. Zapraszamy do śledzenia naszych publikacji.
Plik PDF z wykresami dostępny do pobrania poniżej.