4 marca 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury skierowało do właściwych w sprawach rejestracji pojazdów urzędów miast i starostw pismo w zakresie stosowania obowiązującego od 1 stycznia 2023 roku art. 73aa Prawa o ruchu drogowym.
Przypomnijmy, w świetle art. 73 aa ust. 1 PRD, właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1) nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3) sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Zgodnie z art.73 aa ust. 3 Prawa o ruchu drogowym termin ten dla przedsiębiorców, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami wynosi 90 dni.
Jednym z problemów jaki się pojawił przy stosowaniu nowych przepisów jest to, co w przypadku gdy sprzedaż pojazdu nastąpi przed upływem terminu na złożenie wniosku o rejestrację. Niektóre starostwa stały na stanowisku że w przypadku pojazdów importowanych (pkt 2) oraz sprowadzonych z innego kraju UE (pkt 3), konieczne jest wcześniejsze zarejestrowanie pojazdu przed jego sprzedażą klientowi, nawet jak nie upłynął 90-dniowy termin. W tym zakresie Związek Dealerów Samochodów w styczniu przygotował opinię prawną.
Teraz w tym zakresie pismo przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i jest ono zbieżne z opinią ZDS i korzystne dla rynku. Zgodnie z przywołaną interpretacją obowiązek złożenia wniosku o rejestrację ciąży na właścicielu pojazdu, w momencie zbycia pojazdu przed upływem 30 dniowego terminu na rejestracje lub 90 dniowego dla przedsiębiorców dotychczasowy właściciel traci uprawnienie do złożenia takiego wniosku, a nabywa je nowy nabywca samochodu. Wobec wygaśnięcia obowiązku rejestracji wynikającego z przywołanych powyżej przepisów nie ma również podstaw do nałożenia kary pieniężnej.
Jednocześnie Ministerstwo zastrzegło, że stanowisko Departamentu Transportu Drogowego jest jedynie poglądem prawnym niemogącym być uznanym za wiążący w żadnej sprawie indywidualnej, tym niemniej może on stanowić kierunek postępowania, który powinny obrać organy. W Strefie Członkowskiej przedstawiamy pełną treść pisma.