W kwietniu 2023 roku Komisja Europejska przedłużyła ważność MVBER o pięć lat – do 31 maja 2028 roku. Jednocześnie KE zaktualizowała dokument Uzupełniających Wytycznych, uwzględniając najważniejsze zmiany w branży motoryzacyjnej od 2010 roku. Poprzedziła to ocena, która wykazała, że „rynek motoryzacyjny prawdopodobnie ulegnie zmianom w kolejnych latach, zwłaszcza ze względu na digitalizację pojazdów i nowe wzorce mobilności”.
Obecna ocena trwa od stycznia 2024 roku. W tym kontekście KE bierze pod uwagę obecną sytuację w branży motoryzacyjnej i ocenia wpływ zmian wprowadzonych do Uzupełniających Wytycznych w 2023 roku. Ponadto analizuje kierunki rozwoju rynku do 2028 roku w oparciu o obecne trendy.
Jednocześnie, w styczniu 2025 roku Komisja rozpoczęła Strategiczny Dialog na temat Przyszłości Europejskiego Przemysłu Motoryzacyjnego. Komisja przedstawiła również plan działania dotyczący kluczowych kwestii istotnych dla sektora motoryzacyjnego, takich jak zapewnienie dostępu do wykwalifikowanych pracowników i zasobów, innowacji technologicznych, rozwoju pojazdów nowej generacji oraz stworzenia pragmatycznych i przewidywalnych ram regulacyjnych. Ocena MVBER uzupełnia te działania, zapewniając konkurencję na rynku pojazdów silnikowych. Wszystkie zainteresowane strony mogły zgłaszać uwagi do 23 maja 2025 roku. Branża dealerska przedstawiła szczegółowe informacje na temat interesów i specyficznych potrzeb autoryzowanych dealerów samochodowych w Europie – w szczególności w odniesieniu do pewności prawa i bezpieczeństwa planowania, które są niezbędne dla dealerów w świetle stale rosnącej presji inwestycyjnej i skutków zaostrzonej konkurencji, zwłaszcza w związku z wejściem na rynek nowych podmiotów. Komisja analizuje aktualnie otrzymane opinie i zwróci się również o wkład do krajowych organów ochrony konkurencji. Ponadto, we współpracy ze Wspólnym Centrum Badawczym Komisji Europejskiej (JRC), Komisja przygotowuje badanie mające na celu zebranie informacji sektorowych w oparciu o zestaw odpowiednich wskaźników branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem cyfrowej transformacji rynków motoryzacyjnych.
Po zakończeniu oceny przeanalizowane zostaną opcje dotyczące przyszłości MVBER. Ten etap kształtowania polityki planowany jest na 2026 roku. Będziemy uważnie monitorować ten proces i na bieżąco informować wszystkie zainteresowane strony o sytuacji autoryzowanych dealerów samochodowych. Dotyczy to również innych kluczowych tematów, takich jak dyrektywa w sprawie etykietowania samochodów, dostęp do danych o pojazdach i cele emisyjne.
16 grudnia 2025 roku Komisja Europejska przedstawiła Pakiet Motoryzacyjny, którego celem jest wsparcie sektora w przejściu na czystą mobilność. Odpowiada on po częście na apele sektora o uelastycznienie regulacji i wprowadzenie neutralności technologicznej, stanowiąc tym samym ważny pierwszy krok.
















