9 stycznia 2023 roku NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) reaktywował program dopłat „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Tegoroczny budżety we wszystkich kategoriach urządzeń są jednak niższe niż w zeszłym, a w przypadku tych najmocniejszych (od 150kW) pula dopłat została już wyczerpana. Nadal pozostają jednak dostępne dofinansowania dla „ładowarek” w pozostałych kategoriach, a także stacji tankowania wodoru.
Kategoriami w jakich (w momencie publikacji niniejszego artykułu) jeszcze można ubiegać się o dofinansowanie są te zakładające dofinansowanie ładowarek nieogólnodostępnych o mocy co najmniej 22kW oraz ładowarek o mocy od 50 kW do mniej niż 150 kW, czyli tych cieszących się największą popularnością w przedsiębiorstwach dealerskich. W przypadku pierwszej kategorii od 22kW, budżet dofinansowania wynosi 12,1mln złotych i zakłada sfinansowanie 25% kosztów kwalifikowanych. Druga kategoria 50-150kW zakłada budżet na poziomie blisko 60mln złotych oraz dopłaty wysokości maksymalnie 30% kosztów (45% w przypadku gmin spełniających określone warunki).
Dodatkowo został przygotowany budżet na dofinansowanie stacji tankowania wodoru. Pula dopłat wynosi 100mln złotych, przy założeniu finansowania na poziomie 50% kosztów kwalifikowanych.
Obecna edycja programu dofinansowania zakładała udostępnienie budżetów o połowę niższych niż miało to miejsce w poprzedniej edycji. W przypadku najszybszych, najmocniejszych stacji ładowania, na które przysługiwał zwrot do 50% kosztów kwalifikowanych, aktualna pula wynosiła 125mln złotych. Całość przewidywanego dofinansowania w tej kategorii została wykorzystana w godzinę po uruchomieniu naboru. W poprzedniej edycji budżet wynosił 315mln złotych, które zostały rozdzielone w ciągu dwóch tygodni.