Kilka tygodni temu informowaliśmy o interpelacji grupy posłów dotyczącej zaostrzenia kontroli emisji spalin i eliminowania z ruchu aut, które mogą mieć szkodliwy wpływ na środowisko. Autorami interpelacji byli posłowie Małgorzata Tracz, Urszula Zielińska, Tomasz Aniśko, Franciszek Sterczewski, Paweł Olszewski, Cezary Grabarczyk, Małgorzata Chmiel oraz Krystyna Sibińska. Interpelacja odwoływała się do rekomendacji WHO oraz wyników kontroli NIK w sprawie zanieczyszczeń powietrza.
Autorzy interpelacji zadali pytania dotyczące realizacji wniosków skierowanych do ministerstwa po kontroli NIK, wprowadzenia przepisów określających szereg proponowanych usprawnień w eliminowaniu z ruchu drogowego samochodów emitujących najwięcej zanieczyszczeń oraz możliwości wprowadzenia obciążeń podatkowo-akcyzowych związanych z emisyjnością pojazdu.
Interpelacja uzyskała odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera. Minister Weber w swojej odpowiedzi przyjmuje stanowisko nieprzychylne realizacji założeń zamieszczonych w interpelacji argumentując je brakiem adekwatnych uprawnień czy obawą o budzenie wątpliwości związanych z przeprowadzaniem proponowanych w interpelacji dwóch przeglądów w ciągu roku. W odpowiedzi można przeczytać również, że „Dyskryminacja” lub bardziej „napiętnowanie” pojazdów z uwagi na wiek/przebieg, może wydawać się zupełnie nietrafione i pozbawione merytorycznej argumentacji.
Pozostałe propozycje zamieszczone w interpelacji takie jak, szczegółowe kontrole emisji spalin, które mogłyby stanowić podstawę dopuszczenia pojazdów do ruchu, czy sankcje wobec osób, które usuwają bądź zlecają usunięcie fabrycznych systemów oczyszczania spalin również spotkały się z negatywnymi odpowiedziami.
Pełna treść odpowiedzi jest dostępna tutaj.