W grudniu 2021 roku Związek Dealerów Samochodów wraz z sześcioma organizacjami branży motoryzacyjnej wystąpił w piśmie do Premiera o rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem zwaloryzowanych stawek, które miałyby obowiązywać na stacjach kontroli pojazdów. Pismo, opisywane tutaj stanowiło wynik porozumienia branży dotyczącego nieadekwatności aktualnie obowiązujących cen przeglądów, oraz kosztów i ryzyka społecznego, jakie za sobą one niosą. Jest to element szerszej kampanii prowadzonej przez Związek i te organizacje mającej na celu waloryzację opłat które nie były aktualizowane od… 2004 roku. O działaniach w tym zakresie informowaliśmy w poprzednich biuletynach.
Pismo z URM zostało skierowane do Ministerstwa Infrastruktury, a odpowiedzi na nie udzielił sekretarz stanu Rafał Weber.
W swojej odpowiedzi minister Weber zakomunikował, że Ministerstwo nie planuje podwyższenia opłat za badania techniczne pojazdów, jednocześnie informując, że Stały Komitet Rady Ministrów rozpatrzył już projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, uznając że projektowane przepisy prawidłowo wdrożą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów. Projekt ten zawiera szereg przepisów uszczelniających system badań technicznych pojazdów w Polsce i jako takie są pozytywnie oceniane przez branżę. Minister informuje, że prace nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów, w tym regulującymi opłaty za badania techniczne będą mogły zostać podjęte dopiero po wdrożeniu omawianej dyrektywy.
Treść odpowiedzi znajduje się poniżej.