Od 2 tygodni trwa Kampania „Sprawdzony-Niekręcony” mająca na celu wprowadzenie na polskim rynku sprzedaży aut używanych nowego standardu – PISEMNEJ GWARANCJI PRZEBIEGU.
Poza podstawowymi celami Kampanii, ma ona także za zadanie przedstawianie i lobbowanie rozwiązań prawnych, które jeszcze bardziej uporządkują i uodpornią na oszustwa polski rynek sprzedaży aut używanych. Głównym z tych postulatów jest wprowadzenie do polskiego prawa obowiązku umieszczanie VIN w ogłoszeniach o sprzedaży pojazdów.
Ogłoszenia, umieszczane obecnie przede wszystkim w Internecie, są jednym z podstawowych źródeł informacji o historii pojazdu. Zamieszczone tam informacje co do przebiegu, co do stanu pojazdu, czy co do jego „bezwypadkowości to bezcenne źródło danych pozwalające zweryfikować pojazd i jego sprzedawcę. Aby zwiększyć pewność prawną przy procesie zakupu auta używanego pożądane jest wprowadzenie obowiązku umieszczania w ogłoszeniach zawierających oferty sprzedaży pojazdu numeru identyfikacyjnego VIN. Informacja taka – dzisiaj niestety nie będąca powszechną – pozwoli na łatwe odnalezienie pojazdu w sieci. Pozwoli to również na zweryfikowanie pojazdu i jego historii w autoryzowanym serwisie i zainteresowany będzie to mógł zrobić od razu, bez konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą. Ponadto będzie to ogromne ułatwienie dla firm oferujących usługę historii pojazdu, z których Polacy korzystają coraz częściej, ponieważ będzie pozwalało na automatyczne pobranie informacji i umieszczenie ich w raporcie.
W związku z tym organizatorzy Kampanii postulują o dodanie art. 66a ust. 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym w brzmieniu:
„6. W publicznym ogłoszeniu dotyczącym sprzedaży konkretnego pojazdu nadawca takiego ogłoszenia publikuje cechy identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a.”
Cechy identyfikacyjne o których mowa w art. 66 ust. 3a Prawa o ruchu drogowym to oczywiście VIN pojazdu. Obowiązek o którym mowa byłby skierowany do platform ogłoszeniowych. Jeżeli chodzi o model sankcji za brak umieszczenia takiej informacji, to Związek proponuje umieszczenie szczególnego zapisu w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w przepisie art. 16 dotyczącym nieuczciwej reklamy.
Proponowane brzmienie jest następujące:
„1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
(…)
7) publikowanie ogłoszenia dotyczącego sprzedaży pojazdu z naruszeniem obowiązku o którym mowa w art. 66a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.”
W takim modelu sankcyjnym ściganie naruszenia nowego obowiązku pozostawione by zostało prywatnym przedsiębiorcom, których interes byłby naruszony lub zagrożony przez takie działanie, w drodze powództw cywilnych.
ZDS przez okres całej Kampanii będzie lobbował w polskim parlamencie za wprowadzeniem proponowanych wyżej rozwiązań.
Przypomnijmy, że poza powyższym głównymi celami Kampanii są:
- Skłonienie klientów, by zwracali baczną uwagę na stan licznika kupowanego pojazdu używanego, żeby domagali się od sprzedawców nowego standardu „pisemnej gwarancji przebiegu” i kontrolowali w dostępnych źródłach, czy oświadczenie jest prawdziwe.
- Spowodowanie, by „pisemna gwarancja przebiegu” stała się standardem obsługi klientów u polskich sprzedawców aut używanych, zapewniając im większą pewność prawną przy zakupach używanych aut i eliminując z rynku nieuczciwych sprzedawców.
- Spowodowanie, by organy ścigania (prokuratorzy i policja) traktowali przestępstwo „fałszowania liczników” bardzo poważnie i wykorzystali wszystkie nowe instrumenty prawne do skutecznego karania oszustów.
Kampanii towarzyszy strona internetowa www.niekrecony.pl, na której klienci znajdą odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące skutecznego unikania zakupu aut z „kręconymi licznikami” oraz mapę miejsc, gdzie można kupić auta używane z pisemną gwarancją przebiegu. Na stronie znajduje się też krótki przewodnik dla organów ścigania, przygotowany przez Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, który ma pomóc w sprawnym ściganiu tego „nowego” przestępstwa.
Zgłoszenia do Kampanii: https://www.niekrecony.pl/sprzedawcy