Krakowski Zarząd Transportu Publicznego zapowiedział, że do końca bieżącego roku zostanie utworzona Strefa Czystego Transportu. Odkąd w życie weszła znowelizowana ustawa o elektromobilności samorządy uzyskały dowolność w kształtowaniu stref, w których miałoby nastąpić ograniczenie przemieszczania się pojazdów napędzanych paliwami konwencjonalnymi. W praktyce oznacza to, że samorządy będą mogły samodzielnie ustalać jakie samochody oraz na jakich warunkach będą mogły poruszać się w strefach.
Przepisy zawarte w ustawie pozwalają na tworzenie SCT na dowolnym obszarze gminy, czyli nawet na całym obszarze gminy lub miasta. Na obecnym etapie ZTP w Krakowie jedynie zapowiedział prawdopodobny obszar na jakim powstanie strefa. Dokładne warunki funkcjonowania strefy mają zostać wyłonione w ramach konsultacji publicznych. Zgodnie z przedstawionymi planami, projekt uchwały ma zostać skierowany do obrad już w czerwcu br., co pozwoli na wprowadzenia SCT do końca 2022 roku. Kraków dotychczas był jedynym miastem, gdzie w 2018r. wprowadzono SCT, która finalnie okazała się być niefunkcjonalna.
Przypominamy, że ZDS wielokrotnie interweniował w sprawie ustawy o elektromobilności, zwracając m.in. uwagę na to, jakie skutki może przynieść udostępnienie samorządom dowolności w tworzeniu Stref Czystego Transportu. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w dziale Aktualności na stronie ZDS.