Dokument został skierowany przez grupę parlamentarzystów Koalicji Obywatelskiej. Autorami są posłowie Małgorzata Tracz, Urszula Zielińska, Tomasz Aniśko, Franciszek Sterczewski, Paweł Olszewski, Cezary Grabarczyk, Małgorzata Chmiel oraz Krystyna Sibińska.
Interpelacja odwołuje się m.in. do opublikowanych przez WHO 22 września 2021 roku nowych rekomendacji dotyczących górnych poziomów stężeń zanieczyszczeń powietrza oraz do publikacji przez Najwyższą Izbę Kontroli wyników kontroli pn. „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”, która miała miejsce w 2020 roku.
Zdaniem posłów walka o zdrowsze powietrze powinna skutkować częstszymi przeglądami technicznymi starszych samochodów, tak aby móc potwierdzić „zdatność do ruchu drogowego po przekroczeniu określonego wieku pojazdu i wielkości przebiegu”.
Co więcej, posłowie zapytują także, czy Minister Infrastruktury podjął lub planuje podjąć działania w celu wprowadzenia przepisów zmieniających obciążenia podatkowo-akcyzowe i/lub opłaty rejestracyjne, z zastosowaniem mechanizmu opartego nie tylko na standardowych kryteriach dotyczących pojemności i mocy silnika, wieku, ceny pojazdu, ale także na emisyjności pojazdu (czynnikach dotyczących stopnia emisji szkodliwych związków i/lub CO2).
O odpowiedzi ministra na interpelację poinformujemy.
Z treścią interpelacji można zapoznać się tutaj.