Rada Miasta Krakowa przegłosowała utworzenie Strefy Czystego Transportu, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Przepisy zakładają stopniowe eliminowanie z krakowskich ulic pojazdów najstarszych, które najbardziej zanieczyszczają powietrze. Projekt w porównaniu z pierwotną wersją SCT w Krakowie został jednak znacząco złagodzony. Pojazdy, które już teraz posiadają mieszkańcy miasta nie zostaną objęte obostrzeniami, co oznacza wyłącznie z obowiązku przestrzegania regulacji SCT blisko 100 tys. samochodów. Planowana SCT obejmie obszar niemal całego Krakowa.
Od 1 stycznia 2026 roku do Krakowa nie będą mogły wjeżdżać samochody benzynowe niespełniające normy Euro 4 lub wyprodukowane przed 2005 rokiem, a także diesle niespełniające normy Euro 6 lub sprzed 2013 roku. W pierwszych trzech latach funkcjonowania SCT, pojazdy niespełniające przedstawionych norm będą mogły wjeżdżać do strefy po uiszczeniu stosownej opłaty w wysokości od 100 do 500zł miesięcznie. W późniejszych latach zakaz wjazdu będzie całkowity.
Strefy Czystego Transportu w formie w jakiej obecnie mogą je kształtować poszczególne miasta, są rezultatem wieloletnich działań lobbingowych Związku Dealerów Samochodów. ZDS zabiegał o możliwość tworzenia progresywnych stref, które będą w zrównoważony sposób eliminowały najbardziej szkodliwe pojazdy.