W związku z wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego 2026 roku na horyzoncie pojawiają się możliwe problemy z rejestracją pojazdów.
Od tej daty faktura VAT będzie funkcjonować wyłącznie w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), co oznacza, że dokumenty papierowe lub elektroniczne nie będą już uznawane za faktury VAT. Jest to ważna zmiana, ponieważ wiele procedur, w tym pierwsza rejestracja nowego pojazdu, wymaga od dealerów i klientów przedstawienia faktury VAT jako dowodu zakupu w Wydziałach Komunikacji.
Obecnie kluczową barierą jest to, że Wydziały Komunikacji nie mają dostępu do systemu KSeF ani nie dysponują procedurami pozwalającymi na szybką i prawnie wiążącą weryfikację e-faktury w trakcie standardowej obsługi klienta.
Brak możliwości niezwłocznego potwierdzenia statusu faktury VAT jako dowodu zakupu może potencjalnie utrudnić lub spowolnić proces rejestracji pojazdów nowych lub sprowadzanych. Dla płynności sprzedaży w branży kluczowe jest zapewnienie spójności między nowymi obowiązkami podatkowymi a istniejącymi wymogami administracyjnymi.
Problem ten wymaga rozwiązania, a strona rządowa musi wprowadzić odpowiedni interfejs lub procedury zastępcze. ZDS monitoruje tę sytuację i wszelkie dalsze komunikaty ministerialne.
ZDS podjął inicjatywy mające na celu współpracę z właściwymi organami administracji publicznej, takimi jak Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Infrastruktury, aby wypracować skuteczne mechanizmy i procedury, które pozwolą Wydziałom Komunikacji na sprawną weryfikację e-faktur KSeF. Naszym celem jest zapewnienie niezakłóconej kontynuacji procedur rejestracyjnych po 1 lutego 2026 roku.
















