Sejm w dniu 4 listopada 2022 roku uchwalił ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy Prawo prywatne międzynarodowe. Ustawa czeka już tylko na podpis Prezydenta.
Ustawa modeluje na nowo zasady rękojmi dla konsumentów, a przepisy tego dotyczące zostaną przeniesione z Kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nowymi przepisami konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie, zaś przedsiębiorca będzie odbierać od konsumenta towar na swój koszt.
Do tej pory kwestię dostarczenia wadliwego towaru reguluje art. 561(2) Kodeksu cywilnego:
§ 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy
w miejscu, w którym rzecz się znajduje.
Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, nie znajdą zastosowania przepisy o rękojmi z kodeksu cywilnego, a nowe wprowadzone do Ustawy o prawach konsumenta.
Ustawa przewiduje też szeroką regulację umów „o dostarczanie treści cyfrowych”.
W połowie grudnia tego roku, przed wejściem w życie zmian, Związek Dealerów Samochodów przeprowadzi bezpłatne dla członków Związku szkolenie z nowych przepisów.