Jak zapowiadaliśmy we wcześniejszych komunikatach, nowa europejska norma emisji spalin została ogłoszona z końcem ubiegłego miesiąca. Już teraz wiemy, że obostrzenia jakie zostały wprowadzone w największym stopniu dotkną pojazdy napędzane silnikiem diesla, a co za tymi idzie, lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony.
Planowane wejście w życie nowych obostrzeń ma nastąpić 1 lipca 2025 roku w przypadku pojazdów osobowych oraz 1 lipca 2027 roku w przypadku samochodów ciężarowych. Największą zmianą idącą za wprowadzeniem normy Euro 7 będzie oczywiście zwiększenie ograniczeń emisji. Dla pojazdów napędzanych silnikami diesla limit emitowanych tlenków azotów zostanie ograniczony z dotychczasowych 80mg/km do 60mg/km. W przypadku pojazdów napędzanych silnikami benzynowymi zostanie utrzymany dotychczasowy limit 60mg/km. W przypadku pojazdów ciężarowych prowadzone zostaną dwa rodzaje ograniczeń, obliczanych w zależności od stanu silnika – w momencie rozruchu (stan zimny) oraz w trakcie pracy (stan ciepły), gdzie odpowiednio wynosić będą 350mg/kWh oraz 90mg/kWh. Dodatkowo wprowadzono regulacje emisji formaldehydu, tlenku diazotu dla pojazdów ciężarowych oraz amoniaku dla pojazdów osobowych. Kontrolowane będą również zanieczyszczenia wynikające z używania hamulców, a także żywotność baterii.
Podniesiono również założenia trwałości spełniania przedstawionych warunków emisji. Obecnie obowiązujące (norma Euro 6d) 5 lat lub 100000km zostanie dwukrotnie zwiększone do 10 lat lub 200000km przebiegu.
Przedstawiona przez propozycja nowej normy Euro 7 trafi do Parlamentu Europejskiego, który zadecyduje o jej wdrożeniu. Jednak już teraz pojawiają się negatywne opinie organizacji przemysłu motoryzacyjnego, mówiące że norma jest niemożliwą do wdrożenia w tak krótkim czasie, a same korzyści będą niewspółmierne do poniesionych kosztów. Na obecnym etapie Komisja Europejska zbiera opinie przedstawiane przez poszczególne organizacje i podmioty. Swoją opinię najprawdopodobniej przedstawi również AECDR, do którego należy Związek Dealerów Samochodów.