Penalizacja kręcenia liczników to nie jedyny z kluczowych postulatów branży dealerskiej który właśnie udaje się zrealizować. Od 11 lipca 2019 zacznie obowiązywać nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadzająca profesjonalną rejestrację pojazdów, czyli tak zwane „tablice dealerskie”.
Jednym z obowiązków dealera będzie prowadzenie wykazu pojazdów wykorzystywanych do jazd testowych. 31 stycznia w Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się robocze spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Infrastruktury, Policji, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego z przedstawicielami dealerów oraz producentów i importerów pojazdów reprezentowanych odpowiednio ZDS przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, którego tematem była prezentacja systemu do prowadzenia takiego wykazu. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami przez pierwsze dwa lata taki wykaz miałby być prowadzony w formie papierowej (lub elektronicznej, w znaczeniu zapisu w tradycyjnym pliku na komputerze lub innym urządzeniu), a w ciągu tych dwóch lat Ministerstwo Cyfryzacji byłoby zobligowane do stworzenia specjalnej aplikacji, która pozwalała by wprowadzanie wykazu bezpośrednio do CEP. Na spotkaniu przedstawiciele Ministerstwa zapewnili, że chcą aby system elektroniczny był gotowy już od początku wprowadzenia w Polsce profesjonalnych tablic rejestracyjnych tj. do 11 lipca 2019 roku.
Jednym z punktów spornych jest to, czy dealer będzie musiał w wykazie ujmować godziny rozpoczęcia i zakończenia jazdy testowej. Związek Dealerów Samochodów zwrócił uwagę, że taki obowiązek istnieje tylko w czasie, kiedy będzie obowiązywał wykaz „papierowy”, a w momencie pojawienia się aplikacji z dostępem do CEP, to ten obowiązek odpadnie. Kwestia ta wydaje się kluczowa w sytuacji, kiedy aplikacja stworzona przez MC nie posiadałaby sprzęgu z aplikacjami stosowanymi przez dealerów do zarządu flotą samochodów demo. Takie też stanowisko zostało przekazane do Ministerstwa Cyfryzacji.
Treść notatki ze spotkania w MC przekazujemy w załączeniu.