Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska ogłosił zmiany w programie “NaszEauto” w drugiej połowie października 2025 roku.
Budżet programu został zmniejszony i wyniesie ponad 1,1 mld złotych, a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Kluczowe modyfikacje programu:
- Rozszerzenie zakresu wsparcia: Dofinansowanie objęło dodatkowe kategorie pojazdów: M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t).
- Nowe grupy beneficjentów: O wsparcie mogą ubiegać się także nowe podmioty, takie jak organizacje pozarządowe (NGO), parki narodowe, państwowe jednostki budżetowe (realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ) oraz jednostki samorządu terytorialnego i ich związki (w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych i leczniczych).
- Wysokość wsparcia:
- do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (osobowe).
- do 600 tys. zł dla pojazdów M2.
- do 70 tys. zł dla pojazdów N1.
- Zmiany w premiach: Usunięto premię za niski dochód. Premia za zezłomowanie została utrzymana, ale zezłomowany pojazd musi być tej samej kategorii co nabywany samochód elektryczny (zniesiono wymóg wpisania go w środki trwałe).
NFOŚiGW zadecydował o usunięciu z programu zapisu dotyczącego braku wsparcia dla pojazdów, na które naliczono podatek celny. Ta zmiana jest bezpośrednim wynikiem uwzględnienia uwag zgłoszonych podczas konsultacji projektu zmian i oznacza, że pojazdy te – w tym importowane z Chin, które są oclone – będą mogły otrzymać dofinansowanie. Decyzja ta, o którą apelował ZDS, ma na celu zwiększenie atrakcyjności programu i umożliwienie szerszego wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych, niezależnie od kraju ich pochodzenia i związanych z tym formalności celnych.