Zastępca Rzecznika Finansowego, Andrzej Kiciński udzielił odpowiedzi na pismo wystosowane przez Związek 9 lipca 2021 roku, w którym przedstawiliśmy nasze stanowisko wobec działań ubezpieczyciela skupionych na „optymalizacji” rozliczania kosztów napraw realizowanych w ramach ubezpieczeń OC.
W swojej odpowiedzi RF przyznał rację Związkowi Dealerów Samochodów, podtrzymując stanowisko, wedle którego działania PZU mogą wyczerpywać znamiona czynu nieuczciwej konkurencji. Co więcej, Rzecznik przyznał, że postępowanie PZU S.A. może stanowić zakazane porozumienie, o którym mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Rzecznik Finansowy badając sprawę zauważył dodatkowy problem wynikających z „optymalizacji” kosztów zaproponowanej przez PZU. Akcja podjęta przez ubezpieczyciela jest niezgodna z przepisami prawa i orzecznictwem właściwymi zobowiązaniom odszkodowawczym. RF jako uzasadnienie podaje treść wyroków w sprawach dotyczących odszkodowań oraz sposobu likwidacji szkody, przemawiających na korzyść stanowiska Związku. Dodatkowo Rzecznik stwierdził, że przedstawianie kosztu naprawy ustalonej według niejawnych kryteriów nie odpowiada regule ustalenia odszkodowania według cen z dnia ustalenia odszkodowania, o których mowa w art. 363 § 2 k.c.
Wobec powyższych ustaleń Rzecznik Finansowy postanowił zbadać sprawę dokładniej i wystąpił do PZU o przedstawienie wyjaśnień oraz dokumentów dotyczących sprawy. Zasugerowane zostało również Związkowi skierowanie sprawy do Prezesa Urzędu Ochrony Konsumentów.
Odpowiedź Rzecznika Finansowego dostępna jest w Strefie Członkowskiej.