Komisja Europejska przedstawiła pakiet dotyczący przemysłu motoryzacyjnego, który ma wesprzeć sektor w przechodzeniu na czystą mobilność przy jednoczesnym zapewnieniu strategicznej niezależności i większej elastyczności producentom. Nowe ramy polityki zakładają osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, dając branży więcej swobody w realizacji celów emisji CO2.
Kluczowym elementem propozycji jest zmiana podejścia do norm po 2035 roku – choć producenci będą musieli osiągnąć 90-procentową redukcję emisji „z rury wydechowej”, pozostałe 10% będzie mogło zostać zrekompensowane poprzez wykorzystanie e-paliw, biopaliw lub stali niskoemisyjnej wyprodukowanej w Unii Europejskiej. Dzięki temu pojazdy hybrydowe typu plug-in, hybrydy oraz auta z silnikami spalinowymi będą mogły nadal odgrywać rolę na rynku obok modeli w pełni elektrycznych i wodorowych.
Ważną zmianą dla rynku jest wprowadzenie dodatkowej elastyczności w segmencie samochodów dostawczych, gdzie cel redukcji emisji na 2030 rok został zmniejszony z 50% do 40%. Dodatkowo producenci samochodów osobowych i dostawczych otrzymają możliwość „bankowania i zaciągania pożyczek” w zakresie emisji na lata 2030–2032.
Pakiet wprowadza również nową kategorię małych, przystępnych cenowo samochodów elektrycznych o długości do 4,2 metra, których produkcja w UE będzie wspierana przez system tzw. superjednostek przed 2035 rokiem. Komisja przewiduje także lokalne zachęty stymulujące popyt na te pojazdy.
Komisja kładzie także nacisk na dekarbonizację pojazdów służbowych, proponując wiążące cele krajowe dla dużych przedsiębiorstw. Zgodnie z propozycją, pojazdy korzystające ze wsparcia finansowego ze środków publicznych będą musiały być bezemisyjne lub niskoemisyjne oraz wyprodukowane w Unii Europejskiej.
Inicjatywa obejmuje również szeroko zakrojone działania na rzecz uproszczenia przepisów i redukcji biurokracji, co ma przynieść europejskim producentom oszczędności administracyjne rzędu 706 mln EUR rocznie. Planowane jest między innymi zmniejszenie liczby aktów prawa wtórnego oraz usprawnienie procedur testowania nowych pojazdów.
Równolegle Komisja zamierza wzmocnić europejski przemysł baterii poprzez program „Battery Booster” o wartości 1,8 mld EUR. W jego ramach 1,5 mld EUR zostanie przeznaczone na nieoprocentowane pożyczki dla producentów ogniw w celu zabezpieczenia unijnych łańcuchów dostaw i zwiększenia konkurencyjności kosztowej sektora. Wszystkie te działania mają na celu utrzymanie kursu na czystą mobilność przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
















