Z opublikowanych ostatnio założeń do projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wynika, że rząd planuje bardzo duże rozszerzenie prawa do ustanawiania przez samorządy tzw. „Stref Czystego Transportu”. Zgodnie z projektem otrzymają go wszystkie gminy niezależnie od liczby mieszkańców. Dodatkowo obowiązek stworzenia takich stref będą miały miejscowości o populacji powyżej 100 tysięcy (w obecnej ustawie miejscowości takie mają takie prawo, a nie obowiązek). Kolejnymi planowanymi zmianami jest rozszerzenie prawa wjazdu do stref dla szerszego katalogu pojazdów niż tylko pojazdy elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym. Jednak wszystkie samochody z nowych kategorii dopuszczanych do poruszania się w SCT (będą to prawdopodobnie hybrydy i pojazdy spalinowe z odpowiednią normą Euro) będą musiały mieć specjalne oznaczenia (nalepki). Planowane jest także rozszerzenie ograniczeń dotyczących ekologiczności pojazdów także na mieszkańców stref (w obecnej ustawie są oni z takich obowiązków wyłączeni).
Proponowane w założeniach zmiany mają się przyczynić do upowszechnienia działań władz lokalnych w zakresie ustalania SCT. Projekt zmian w ustawie ma być przyjęty przez rząd w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Związek Dealerów Samochodów od kilku już lat stara się nakłonić rządzących do wprowadzenia w miastach stref, w których możliwość poruszania byłaby uzależniona od norm spalania pojazdu. W prace nad obecnym projektem ZDS również włączy się.