4 listopada odbyła się konferencja prasowa na której premier Mateusz Morawiecki poinformował o nowych obostrzeniach. Jednym z nich ma być zamknięcie sklepów w galeriach handlowych od soboty 7 listopada. Ograniczenie to nie dotyczy sklepów spożywczych, aptek, drogerii, sklepów z artykułami budowlanymi, dla zwierząt, z prasą czy usług. Na chwilę obecną nie jest jeszcze dostępny tekst rozporządzenia, ale jeżeli przepisy będą tożsame z tymi wprowadzonymi w marcu, to salony dealerskie będą mogły pracować normalnie. Wtedy zamknięte zostały „obiekty handlowe o powierzchni handlowej powyżej 2000m2”, a pod pojęcie takie nie łapie się praktycznie żaden salon dealerski w Polsce.
Pojęcie „obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2” wywodzi się z ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, gdzie wprawdzie nie zostało ono w całości zdefiniowane, ale możemy w ustawie tej znaleźć definicję “powierzchni sprzedaży”. Zgodnie z art. 2 pkt 19 tej ustawy przez “powierzchnię sprzedaży” należy rozumieć tę część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji – i co najważniejsze – ekspozycji wystawowej itp.). Dla salonów liczy się więc w praktyce powierzchnię wokół biurek sprzedawców i doradców, w związku z czym nie jest możliwe, żeby zebrała się powierzchnia aż 2000m2.
Kolejna kwestia dotyczy tego, czy do powierzchni sprzedaży powinna być wliczana powierzchnia działki na której posadowiony jest salon. W tym zakresie należy odwołać się do innych ustawowych definicji „obiektu”. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 – Prawo budowlane obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Tym samym jeśli chodzi o definicję „obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2” to do powierzchni tej nie wliczamy powierzchni działki, ponieważ „obiektem handlowym” są znajdujące się na niej budynki, budowle i obiekty małej architektury i tylko ich powierzchnię liczymy.