Wszyscy wiemy co dzieje się w kraju naszego sąsiada. Pomoc jest niezbędna, ale chcemy pomagać efektywnie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że aktualnie doraźna pomoc osobom tego potrzebującym jest już zapewniana przez odpowiednie instytucje i wolontariuszy. Z doświadczenia wiemy, że także w przypadku obecnej sytuacji może działać pewna „akcyjność”, a prawdziwa pomoc będzie potrzebna za kilka czy kilkanaście tygodni, kiedy początkowy entuzjazm nieco opadnie. Dlatego też razem z dealerami chcemy przyjąć inny model pomocy. Zależy nam na zapewnieniu długofalowego wsparcia dla osób, które przybędą do Polski w najbliższym czasie. A wydaje się, że główna fala uchodźców dopiero przed nami.
„Mamy na uwadze nadchodzące miesiące, podczas których jak uczy doświadczenie, spodziewamy się kolejnej, znacznie większej fali ludzi uciekających przed wojną. Chcemy przede wszystkim zapewnić pomoc o długofalowym charakterze. Zdajemy sobie sprawę, z tego że aktualnie wszelka możliwa pomoc doraźna na granicy jest już dostarczana przez odpowiednie organizacje, darczyńców i wolontariuszy, więc robienie kolejnej zbiórki rzeczy i dostarczanie tego na granicę nie jest tym, co wydaje się najbardziej potrzebne. Na chwilę obecną chcemy zebrać deklaracje od dealerów, co mogą w najbliższych tygodniach zapewnić uchodźcom i Ukrainie – pojazdy, pracę, zakwaterowanie – a następnie punktowo w ramach konkretnej potrzeby pomagać. Jesteśmy w kontakcie z organizacjami które zajmują się statutowo pomocą ofiarom wojny, więc ta pomoc na pewno trafi tam gdzie powinna.” – Paweł Tuzinek, prezes ZDS.
Związek Dealerów Samochodów będąc organizacją nie tylko zorientowaną na biznes, ale i mającą na uwadze dobro społeczne czuje się w obowiązku do wsparcia ludzi w potrzebie. Apelujemy do Państwa o pomoc!
W chwili obecnej chcielibyśmy stworzyć listę firm dealerskich, które zadeklarują pomoc uciekającym przed wojną Ukraińcom. Chcemy żeby była to deklaracja gotowości do pomocy „obowiązująca” przez najbliższe kilka tygodni. W miarę powstających potrzeb zostanie ona wykorzystana, we współpracy z innymi organizacjami.
Jak mogę pomóc?
Wszystkie punkty dealerskie zainteresowane dołączeniem do naszej akcji prosimy o udostępnienie informacji dotyczących możliwości:
1) udostępnienia samochodów do transportu wraz z paliwem i ewentualnie kierowcą
2) zatrudnienia osób z Ukrainy w firmach dealerskich lub współpracujących
3) zakwaterowania
4) organizacji paczek z produktami, które okażą się potrzebne
5) wsparcia finansowego
6) przekazania jako darowizny sprawnych samochodów na Ukrainę (zwłaszcza terenowych)
Ważne informacje:
- udostępnione samochody będą wykorzystane wyłącznie na terytorium RP, nie planujemy przejazdów na Ukrainę
- ze względu na możliwość wystąpienia braków paliwa w przygranicznych miejscowościach udostępniane samochody muszą być zatankowane
- jeśli chodzi o możliwość zatrudnienia osób, pamiętajmy że różne mogą być kwalifikacje i znajomość języka przez te osoby oraz pamiętajmy że często mogą mieć pod stałą opieką dzieci
- kwestie formalne dotyczące wywozu pojazdu na Ukrainę przejmie na siebie Związek Dealerów Samochodów
Wystarczy spełniać choćby jeden warunek, żeby dołączyć do akcji.
Na podstawie Państwa deklaracji powstanie dealerska “mapa pomocy”, która będzie wykorzystywana w miarę powstającej potrzeby i we współpracy z innymi organizacjami pomagającymi uchodźcom. Taki model będzie dużo bardziej efektywny, niż prowadzenie przez nas obecnie zbiórek (na przykład żywności i przewożenie tego na granicę). Sygnały znad samej granicy są takie, że taka pomoc nie jest aktualnie potrzebna, ponieważ jest jej nadmiar.
Co powinno znaleźć się w mailu dotyczącym deklaracji pomocy?
W zależności od posiadanych możliwości, aktualnie prosimy o wysłanie na adres mailowy biuro@zds.org.pl:
- informacji o pojazdach: ilość pojazdów do udostępnienia, model, rodzaj pojazdu, liczba miejsc, adres z którego będzie można odebrać pojazd
- informacji o kierowcach z Państwa firm, którzy byliby gotowi świadczyć pomoc oraz w jakich terminach byliby dostępni, w tym dane kontaktowe
- danych kontaktowych pracowników, którzy byliby odpowiedzialni za akcję w Państwa salonie: nr tel., adres mailowy, itd.
- terminu, od którego byliby Państwo gotowi być w pełni przygotowani do aktywnego uczestnictwa w akcji
- ofert pracy w języku polskim i angielskim, a jeżeli to możliwe ukraińskim
- informacji o możliwym zakwaterowaniu: adres, liczba osób możliwych do zakwaterowania, warunki bytowe
Będziemy wdzięczni za każdą pomoc w realizacji akcji. Prosimy o przekazywanie informacji o akcji do osób decyzyjnych, które są w stanie pomóc.