Dbanie o środowisko i czystość powietrza są jednymi ze statutowych działań Związku Dealerów Samochodów. Naturalnym jest, że tworzenie stref czystego transportu stało się jednym z projektów szczególnej wagi. Uważnie przyglądaliśmy się nowelizacji ustawy, która reguluje tworzenie SCT i opiniowaliśmy ją, o czym informowaliśmy w ubiegłych miesiącach. Po wejściu w życie nowego prawa ZDS wraz z PZPM rozesłał do prezydentów największych 25 miast w Polsce pisma zawierające postulaty dotyczące tworzenia stref o czym informowaliśmy w styczniu.
Pierwszym miastem, które odpowiedziało na apel stał się Kraków, który jako jedyny w kraju ustanowił SCT, jeszcze w trakcie obowiązywania poprzedniej wersji ustawy. Niestety ze względu na ekskluzywny i rygorystyczny charakter ówczesnych przepisów krakowska strefa została zlikwidowana. Obecnie przepisy ustawy o elektromobilności zapewniają gminom dużą dowolność w kształtowaniu stref, co pozwala im na tworzenie ich w sposób mniej restrykcyjny niż jeszcze 4 lata temu.
ZDS i PZPM zależy na stopniowym eliminowaniu najstarszych pojazdów ze stref czystego transportu. To samochody w wieku powyżej 20 lat odpowiadają za większość zanieczyszczeń komunikacyjnych. W swoim piśmie obydwie organizacje apelują o powolne, lecz sukcesywne stopniowanie obostrzeń, co pozwoli na przystosowanie parku samochodowego do nowej rzeczywistości.
Odpowiedź władz Krakowa zamieszczamy poniżej.