W dniu 19 marca 2025 roku w Sejmie odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego tematem było funkcjonowanie przepisów o rejestracji pojazdów. Podstawową sprawą na jakiej się skupiliśmy z punktu widzenia interesów branży dealerskiej były problemy z rejestracją czasową i postulat jej likwidacji.
Obecnie taka rejestracja ma miejsce na podstawie art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym i jej istnienie stanowi poważny problem dla dealerów samochodów. Wynika to z tego, że w trakcie trwania tej rejestracji nie jest możliwe (w przeświadczeniu wydziałów komunikacji) zarejestrowanie pojazdu na jego kolejnego właściciela, co z kolei w praktyce bardzo utrudnia lub uniemożliwia sprzedaż pojazdu. Często nie jest możliwe nawet odebranie „twardego dowodu” przez nowego właściciela, ponieważ starostwo kwestionuje fakt sprzedaży.
Problem dotyczy aut używanych nabytych od klientów oraz aut sprowadzonych z zagranicy przez dealera, którym upływa termin 90-dniowy na złożenie wniosku o rejestrację. Dotyczy on także dealerskich aut nowych będących w trakcie samorejestracji, co w wielu sieciach stanowi znaczną część sprzedaży. Na spotkaniu wskazaliśmy, że z uwagi na aktualne regulacje mamy towar zablokowany do sprzedaży przez kilka tygodni, co jest ewenementem na polskim rynku. Uzmysłowiliśmy także posłom, że pojazdy – zarówno nowe jaki często używane – są w finansowaniu, więc jeżeli dłużej się u nas znajdują, to dłużej musimy płacić odsetki.
Przypomnijmy, że o likwidację rejestracji czasowej występowaliśmy już w październiku zeszłego roku. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, że jest sceptyczne, ale będzie dalej analizować temat.
Z posłów na spotkaniu obecni byli Krzysztof Truskolaski (KO), Andrzej Adamczyk (PiS), Magdalena Kołodziejczak (KO), Bartosz Zawieja (KO), Agata Wojtyszek (PiS), Krzysztof Habura (KO). Byli także obecni także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.